Re: grub selecteren in multiboot

Hoi Jan-Rens,

Op 04-05-15 om 17:35 schreef Jan-Rens Reitsma:

> Ook niet als je een Linux- of een BSD-distro installeert die je nog niet
> kent?

Ik installeer alleen Debian. Maar als ik wat anders zou gaan proberen
zou ik het ook niet doen denk ik, tenzij ik wist van problemen.

> Kun je met de advanced optie van Debian ook Xubuntu, LFS of NetBSD
> installeren?

Die rescue is niet bedoeld om iets te installeren, maar om problemen op
te lossen van een al geinstalleerd systeem. Vaak gaat het dan om
boot-problemen. Je kunt er wel grub mee installeren.

Ik weet niet of het geschikt is voor wat anders dan Debian. Maar
Debian's os-prober is veelal wel in staat om andere OS-en te vinden, dus
als je grub weet te herstellen ben je er eigenlijk.

Je zult overigens wel per OS moeten testen of os-prober van Debian het
vind, maar meestal zal dat geen probleem zijn.

> Je kunt toch 32-bits FreeBSD en Fedora installeren op een multiboot
> systeem waar al Windows en 64-bits Debian op staat?

Het rescue systeem is bedoeld om Debian te benaderen, maar wellicht
werkt het prima bij andere Linux disro's. Maar je zult wel de juiste
architectuur moeten gebruiken. Ik verwacht dat BSD niet zal werken, maar
daar heb ik eigenlijk onvoldoende verstand van.