Re: directories mounten als een andere gebruiker

Op 12-03-15 om 10:50 schreef mourik jan heupink:
> Hallo,
>
> Is het mogelijk om bepaalde lokale directories op een ander mountpoint
> opnieuw te mounten onder een ander userid?

Je zou sshfs kunnen gebruiken en connecten naar localhost.

> Het scenario is: de gebruiker logt in op ons intranet, we hebben dus
> zijn/haar wachtwoord. Ik zou de gebruiker graag toegang willen geven tot
> zijn/haar bestanden. Vanuit apache gaat dat natuurlijk als www-data, wat
> niet werkt.

Je zou ook software kunnen draaien die de toegang kan regelen.
Voorbeeld: https://packages.debian.org/jessie/php-horde-gollem

Owncloud heeft natuurlijk ook een webinterface.

> Dus, ik wil graag (met het username en wachtwoord dat ik heb) een mount
> maken van /home/username op bv /var/x/username, zolang de gebruiker is
> ingelogged.
>
> Is zoiets mogelijk?
>
> Ik doe het nu dmv een cifs mount, maar aangezien alles lokaal op
> dezelfde server aanwezig is, zou ik misschien het hele cifs deel
> ertussenuit kunnen halen..?

Dat kan, mits de rechten in orde zijn. Dat is best complex, vooral voor
gedeelde mappen. Maar het kan.

Zelf beheer ik verschillende systemen die zowel via NFS, Samba, SFTP,
als via RDP achtige protocollen te benaderen zijn. Ik kan je er
eventueel mee helpen.

Ik gebruik een umask van 0002 voor de users en mappen met een 2770 en
2775 mode.