Re: Clients identiek houden

Op 13-01-15 om 11:06 schreef Germ van Ek | Esyst:
> Ik heb de historie van deze thread niet meer, gisteren al wel gelezen,
> maar je originele vraag is mij dus niet helemaal helder.
>
> Als je losse clients (terminals) hebt die identiek moeten blijven op
> wellicht een hostname oid na, dan is een image of rsync prima, met --delete.

Voor een image moet de machine uit, lijkt me.

Ik wou dat rsyncen in lopende bedrijf doen, eventueel tijdens het aan-
of uitzetten van de machine.

Dat het geschikt is voor nieuwe installaties weet ik wel, maar wat ik
niet zo goed weet is of het geschikt is om machines identiek te houden.

Uiteraard snap ik dat lopende programma's problemen kunnen geven als ze
worden geupdated, en dat daarom soms een herstart van het programma
nodig is. Ik zie dat onder Debian vaak bij een upgrade van de browser of
de e-mail client. Wat ik mis zijn meldingen aan de user dat een
programma moet worden herstart. Ik heb daar ook bugs voor ingediend bij
een aantal programma's, maar in feite is het iets wat voor elk lopend
programma van toepassing is. En voor libraries is dat vast ook het geval.

> Bij ons is het aantal servers sterk aan het groeien, en ben ik er met
> configuratie management naartoe aan het werken dat ik via PXE + Puppet
> snel een server kan vervangen of toevoegen, maar dat is een iets ander
> gebruik.

Uiteraard snap ik dat er met iets als Puppet andere dingen mogelijk
zijn, omdat machines daar kunnen verschillen. Maar zie je ook voordelen
voor Puppet als de machines identiek zijn?

> Ik zou je bijna wel aanraden om in ieder geval versiebeheer, GIT of iets
> dergelijks, te gaan gebruiken. Vroeg of laat gaat je dat helpen om
> historie terug te kunnen zien of een foute aanpassing terug te draaien.

Daar heb je helemaal gelijk aan. Zelf gebruik ik al erg lang backups met
hardlinks, waarmee ik een oude versie snel kan terugbrengen.

Zo exact als GIT is het echter niet, het is meer een snapshot, terwijl
GIT meer patchbeheer is. Vooral bij veel wijzigingen is GIT daarom
beter. Ik zit er wel eens aan te denken, maar je moet het ook in en uit
GIT krijgen.