Van: "Paul van der Vlis" <paul@vandervlis.nl>
Aan: debian-user-dutch@lists.debian.org
Verzonden: Maandag 12 januari 2015 19:54:17
Onderwerp: Re: Clients identiek houden

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden. Ik zie het, jullie raden me een config
management systeem aan.

Maar waar ik eigenlijk vooral nieuwsgierig naar ben is waarom rsyncen
van zo'n client geen goed idee is. Het lijkt me zo'n simpele en voor de
hand liggende oplossing dat ik vast niet de eerste ben die er op is gekomen.

Het nadeel van een config management systeem lijkt me dat je alleen
dingen wijzigt en de rest laat staan. Het lijkt me dat er in de loop der
tijd toch wat verschillen ontstaan tussen de systemen, omdat er iemand
vergeet iets op te ruimen e.d.

Bij rsync doe je het omgekeerde, je maakt alles helemaal gelijk, met een
paar uitzonderingen. Dat lijkt me in principe beter (maar niet overal
bruikbaar).

Dus nog een keer de vraag: waarom is het geen goed idee om een client te
beheren door middel van een rsync?

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.