Clients identiek houden

Hoi allen,

Ik beheer een aantal clients die eigenlijk identiek zijn, op een paar
uitzonderingen na zoals de hostname. Ik heb een backup van zo'n client
op de server.

Om een client te installeren boot ik met een live-cd, partitioneer,
formatteer, download de data uit de backup, en installeer grub. Wellicht
kan dit handiger, maar dit werkt.

Nu zit ik me af te vragen of zoiets ook later zou kunnen, dus om de
machines identiek te houden. Bijvoorbeeld vanaf de server iets van:
rsync -a --exclude=... --del /client pc01:/

Het lijkt me eigenlijk moeten kunnen, alleen komt die --exclude
natuurlijk wel vrij precies. en zijn er wellicht nog meer punten (zoals
de netwerk interfaces in udev, en het UUID van het filesystem moet
identiek zijn).

Hebben jullie al eens met zo'n gedachte gespeeld of er zelfs ervaring mee?

Uiteraard is het hele filesysteem via NFS ook een optie, maar dat maakt
b.v. het opstarten van een applicatie weer traag lijkt me.
Verder wordt het niet zo heel veel gebruikt en is het niet altijd
bruikbaar (bijvoorbeeld niet bij laptops).

Ook iets als Puppet is een optie, maar dat lijkt me veel werk om goed
aan de praat te krijgen. Ik gebruik nu een eigen script, wat een ander
script download en uitvoert.