Van: "Paul van der Vlis" <paul@vandervlis.nl>
Aan: debian-user-dutch@lists.debian.org
Verzonden: Donderdag 11 september 2014 09:57:41
Onderwerp: Re: Persoonlijke instellingen kopieren

op 11-09-14 09:25, Germ van Ek | Esyst schreef:
> Ik zou zelf voor een aanpak via een login-script eventueel gecombineerd
> met dconf gaan. Zo ben je veel flexibeler en het scheelt je veel
> uitzoekwerk.

Geen idee wat je bedoeld met "een login-script eventueel gecombineerd
met dconf". Ik heb inderdaad wel gezien dat je met dconf dingen kunt
doen. Login scripts ken ik eigenlijk alleen van Windows clients.

> Home directories op NFS ben ik geen groot fan van. Lijkt ideaal maar op
> het moment dat je NFS plat gaat of er iets stoort ben je dus ook direct
> je lokale sessies kwijt.

Ik doe het al jaren, en heb er eigenlijk geen grote problemen mee
gezien. Maar het hoeft natuurlijk maar 1 keer goed mis te gaan en je zit
met een trauma ;-)

> Ik heb het dus eerder ook gebruikt, maar ik mis
> het "voordeel" even.

Het voordeel zit hem in het feit dat machines vervangbaar worden en
mensen van plek kunnen wisselen. En in het feit dat je clients niet
hoeft te backuppen.

> Gewoon je bestanden opslaan op een NFS werkt in
> mijn ogen net zo handig. Als je je lokale settings veilig wilt hebben
> kun je dan gewoon een back-up maken.

Backups moet je elke keer doen, en niet vergeten e.d.

Verder zetten mensen altijd toch weer dingen in hun homedir. Denk
bijvoorbeeld ook aan e-mail en favorieten.

> Bij mij een keer misgegaan als admin dat ik bij een storing dus ook
> alleen via een omweg en zonder mijn eigen scriptjes ed iets kon doen.
> Erg irritant. Maakt van een 1 minuut storing een 15 minuten storing.

Een storing met NFS homedirs is natuurlijk flink erg.

Maar op de machines zit ook nog een lokaal account, dus als er storing
is dan kunnen de mensen daar eventueel nog op inloggen en bijvoorbeeld
het internet op via een browser. Gelukkig nog nooit nodig geweest.