Re: Engelstalig, met NL locales

On Fri, Feb 07, 2014 at 05:11:37PM +0100, Paul Gevers wrote:

> Ik doe dat in mijn ~/.bashrc;
> export LANG=en_US.UTF-8
> #export LANGUAGE=en_US.UTF-8 # This is not a standard envirnment variable
> #export LC_ALL=en_US.UTF-8 # This overrides everything
> export LC_TIME=nl_NL.UTF-8

Da's een beetje fout.

http://grep.be/blog/en/computer/cluebat/locales

Die blog post legt het een beetje uit. Maar net niet helemaal.

LANGUAGE is GNU-specifiek, en laat toe om fallbacks te definitëren: "als
er geen vertaling naar het Nederlands is, maar wel in het Frans, geef me
dat dan". Nuttig voor als je beter Frans kunt dan Engels.

LC_NUMERIC, LC_PAPER, LC_MESSAGES, en een hoop andere: deze stellen de
localisatie in voor nummers, papiergrootte, en teksten
(respectievelijk). Er zijn nog een hoop van die variabelen

LANG gebruik je om het 'default' in te stellen.

LC_ALL is om de andere variabelen te overriden -- nuttig als je bv een
bugrapport wilt indienen, en dat in het Engels wilt doen (je doet dan
"LC_ALL=C <broken command>".

Als je dus alles naar Nederlandse normen wilt, maar de tekst toch in het
Engels wilt houden, dan doe je:

export LANG=nl_NL.UTF-8
export LC_MESSAGES=en_US.UTF-8 # of C

et voila.

--
This end should point toward the ground if you want to go to space.

If it starts pointing toward space you are having a bad problem and you
will not go to space today.

  -- http://xkcd.com/1133/