Re: lpq versus lpstat

Hoi,

(Gelieve geen private replies te sturen voor vragen die op de lijst
gesteld werden. Als je graag privé-ondersteuning wilt, dat doe ik alleen
op factuur...)

On 25-07-13 16:41, plaater wrote:
> [...]
>     >
>     > processing since
>     > Thu Jul 25 10:20:33 2013
>     >
>     > /"Unable to find printer."/
>     [...]
>     > DeviceURI
>     >
>     dnssd://Photosmart%20C5100%20series%20%5B3E5696%5D._pdl-datastream._tcp.local/
>
>     "dnssd" betekent zeroconf (aka "multicast") DNS; dat het via iets als
>     avahi geconfigureerd is.
>
>     Ben je zeker dat avahi draait?
>

> Avahi IPv4LL en Avahi mDNS/DNS-SD   zijn geïnstalleerd.

... en ze draaien ook, neem ik aan? ;)

> [...]
>     minuutje ofzo tijd geeft)? Heb je iets dat begint met "mdns" in
>     /etc/nsswitch.conf staan, op een lijn die met "hosts" begint?
>

> # /etc/nsswitch.conf
> #
> # Example configuration of GNU Name Service Switch functionality.
> # If you have the `glibc-doc-reference' and `info' packages installed, try:
> # `info libc "Name Service Switch"' for information about this file.
>
> passwd:         compat
> group:          compat
> shadow:         compat
>
> hosts:          files mdns4_minimal [NOTFOUND=return] dns mdns4

Dat ziet er goed uit.

>     Als je dat allemaal nagekeken hebt en het lost de zaak niet op, probeer
>     de printer dan te verwijderen
>

> Lukt niet via de GUI

Heb je wat meer details? Welke GUI? De "standaard" interface van CUPS is
<http://localhost:631/admin>, en dat werkt bij mij vrijwel altijd.

>     en manueel opnieuw aan te maken met een
>     socket:// protocol, en het IP-adres (zoals Paul ook al aangaf).
>

> Geprobeerd via /etc/cups/printers.conf, geen resultaat.
> socket://192.168...:9001

Dat gaat zo niet werken, nee; een socket:// printer heeft mogelijk
andere opties dan wanneer je het zelfde doet via een dnssd:// URL.
Verwijderen en opnieuw aanmaken doe je dus best via een management
interface.

(het is ook 9100, niet 9001)

--
This end should point toward the ground if you want to go to space.

If it starts pointing toward space you are having a bad problem and you
will not go to space today.

  -- http://xkcd.com/1133/