Re: fail2ban regex voor Dovecot

Dag Rutger,

On 12-07-13 18:43, Rutger van Sleen wrote:

> Dag Paul,

> Niet om het een of ander, maar -ondanks diverse opmerkingen van menig
> mens- jouw vraagstellingen missen meestal iets en nu ook weer.

Ik heb jou hier nog niets zien vragen. Als je geen vragen stelt dan mist
er ook nooit iets in die vraagstelling.

> Je wilt dat er regels gematched worden, maar je geeft alleen de regel
> die je *niet* gematched wilt hebben.

Dit is de normale logregel en hij verduidelijkt het probleem.

Als hij gematched kan worden is dat uitstekend. Als hij niet gematched
kan worden hoor ik graag hoe anderen dit oplossen.

> Daarnaast mis ik jouw huidige regex in het verhaal.

Op het moment is dat deze:
failregex = .*(?:pop3-login|imap-login):.*(?:Authentication
failure|Aborted login \(auth failed|Aborted login \(tried to use
disabled|Disconnected \(auth failed).*rip$

Maar wat heb je aan een regex die het niet doet?

Onder andere die van fail2ban en van Dovecot, zoals ik schreef:
http://wiki1.dovecot.org/HowTo/Fail2Ban
http://www.fail2ban.org/wiki/index.php/Dovecot

> Die verzamel-logregels waar je het over hebt zijn natuurlijk niet zo
> handig om te gebruiken met fail2ban, die meer heeft aan enkele log
> regels. Dus ja, de logging van Dovecot aanpassen -mits mogelijk- zou
> niet misstaan.

Tja, jammergenoeg is Dovecot niet zo mededeelzaam wat dat betreft. Zie:
http://wiki1.dovecot.org/Logging

Uiteraard heb ik ook het logging configfile goed bekeken.
Ik heb auth_verbose op yes gezet, maar dat hielp niet.

Zelf gebruik ik ruim 10 jaar Cyrus IMAP, Uiteraard heb ik daarvoor
uitstekende en geteste regex regels. Ik geef ze je graag.

Maar nu moet ik fail2ban inrichten op een systeem wat ik niet zelf heb
ingericht met het voor mij niet zo bekende Dovecot. Vandaar dat ik vraag
of er hier iemand is die een correcte en geteste regex regel heeft. Of
weet hoe je de logging van Dovecot aanpast.

Groetjes,