Re: fail2ban regex voor Dovecot

Op 2013-07-12 om 20:29 schreef Paul van der Vlis:
> [...]

[1]

> Ik heb jou hier nog niets zien vragen. Als je geen vragen stelt dan mist
> er ook nooit iets in die vraagstelling.

[2]

> Dit is de normale logregel en hij verduidelijkt het probleem.
>
> Als hij gematched kan worden is dat uitstekend. Als hij niet gematched
> kan worden hoor ik graag hoe anderen dit oplossen.

> Op het moment is dat deze:
> failregex = .*(?:pop3-login|imap-login):.*(?:Authentication
> failure|Aborted login \(auth failed|Aborted login \(tried to use
> disabled|Disconnected \(auth failed).*rip$

Ook in deze regular expression zal dollar-teken
einde van de regel betekenen.

De tekenreeks 'rip' staat in de genoemde logregel niet op het einde ...

> Maar wat heb je aan een regex die het niet doet?

Nou, bijvoorbeeld om aan meer mensen te laten zien.

> Onder andere die van fail2ban en van Dovecot, zoals ik schreef:
> http://wiki1.dovecot.org/HowTo/Fail2Ban
> http://www.fail2ban.org/wiki/index.php/Dovecot

> Tja, jammergenoeg is Dovecot niet zo mededeelzaam wat dat betreft. Zie:
> http://wiki1.dovecot.org/Logging
>
> Uiteraard heb ik ook het logging configfile goed bekeken.
> Ik heb auth_verbose op yes gezet, maar dat hielp niet.

} Zelf gebruik ik ruim 10 jaar Cyrus IMAP, Uiteraard heb ik daarvoor
} uitstekende en geteste regex regels.

[3]

} Ik geef ze je graag.

[4]

> Maar nu moet ik fail2ban inrichten op een systeem wat ik niet zelf heb
> ingericht met het voor mij niet zo bekende Dovecot. Vandaar dat ik vraag
> of er hier iemand is die een correcte en geteste regex regel heeft. Of
> weet hoe je de logging van Dovecot aanpast.

Neem gerust de tijd om http://catb.org/esr/faqs/smart-questions.html
te lezen.

> Groetjes,
> Paul.