Re: hoofdmap bestandssysteem is vol

On Thu, 2013-05-09 at 20:30 +0200, Willem Jager wrote:

> Dit heb ik gedaan:
>
> root@debian:/# du -a /boot | sort -n -r | head -n 10
> 30679    /boot
> 9837    /boot/initrd.img-3.2.0-4-486
> 8891    /boot/initrd.img-2.6.32-5-486
> 4322    /boot/grub
> 2460    /boot/vmlinuz-3.2.0-4-486
> 2185    /boot/grub/unicode.pf2
> 2154    /boot/vmlinuz-2.6.32-5-486
> 1543    /boot/System.map-3.2.0-4-486
> 1228    /boot/System.map-2.6.32-5-486
> 640    /boot/grub/locale
> root@debian:/# du -a /root | sort -n -r | head -n 10
> 490    /root
> 224    /root/.luckyBackup
> [...]

Willem,

Wat je hier doet is een top tien maken van de bestanden die in /boot dan
wel in de /root directory staan.

Hoe zou ik dit aanpakken. In het kort: een backup van Home maken, met
Debian installer booten, de Linux partitie op /dev/sdb verwijderen, een
nieuwe root, home en swap aanmaken en Debian opnieuw installeren.

Hoe doe je dat? Je hebt eigenlijk geen ruimte voor nieuwe bestanden.

Pobeer de bestanden in tmp te verwijderen. Kijk wel uit, wat je doet! Je
bent root bij alle onderstaande commando's.

# su -
# cd /tmp
# rm -R *

Vervolgens wil je de tmp partitie aan boot mounten.

# nano /etc/fstab

Zet een # voor /dev/sdb9.

Save het bestand met ctrl o
Verlaat nano met ctrl x

Reboot de computer. Als het goed is sdb9 nu niet meer in gebruik. Dit
kan je met df controleren.

# reboot
# df

Formateer sdb9 zodat deze echt leeg is. Als alternatief mag je de sdb9
disk ook leeg maken met rm als je dat liever hebt.

# mkfs.ext3 /dev/sdb9

Mount sdb9 aan mnt en copy de boot bestanden naar sdb9.

# mount /dev/sdb9 /mnt
# cd /boot
# cp -a . /mnt
# cd /
# umount /mnt

Vervolgens pas fstab aan zodat sdb9 straks aan /boot mount.

# nano /etc/fstab

Haal de # voor /dev/sdb9 weg. Als je met UUID werkt dan moet hier de
nieuwe string komen te staan. Deze achterhaal je met blkid. In de sdb9
lijn staat nu nog /tmp, maak hier /boot van.

Save het bestand met ctrl o
Verlaat nano met ctrl x

Vervolgens verwijder je in een paar stappen de boot bestanden. Met mount
-a test je of sdb9 goed aan /boot mount.

# mv /boot /backup
# mkdir /boot
# mount -a

Weet zeker dat je dit alles goed gedaan hebt!

# df

Verwijder vervolgens echt de oude boot nu backup directory, En reboot je
het systeem. Df laat je zien hoeveel ruimte je vrijgemaakt hebt.

# rm /backup
# df

Je hebt nu een systeem met 30M meer ruimte voor de / waardoor je beter
een backup van de bestanden in home kan maken.

Werk initramfs bij. Reboot de computer.

# update-initramfs -a
# reboot

Op welke disk wil je een backup van /home maken? Sda of Usb sdc?

# mount sdx1of2 /mnt
# cd /home
# cp -a . /mnt

Zijn der nog andere bestanden waar je backup van wilt maken. Staan deze
in /etc of /var? Copy deze dan naar mnt. Installeer desnoods mc.

Vervolgens wil je een Debian installer booten? Plaats deze in de boot
directory en pas voorzichtig grub aan. Reboot en start de installer.

# cd /boot
# mkdir installer
# cd installer
# wget
http://ftp.nl.debian.org/debian/dists/wheezy/main/installer-amd64/current/images/netboot/debian-installer/amd64/linux
# wget
http://ftp.nl.debian.org/debian/dists/wheezy/main/installer-amd64/current/images/netboot/debian-installer/amd64/initrd.gz

Gebruik installer-i386 bij een non 64 systeem, maar dat spreekt voor
zich. Edit grub, copy een menuentry. Paste deze er onder. En pas de
menuentry, linux en initrd regel aan.

# nano /boot/grub/grub.cfg

Zoals bijvoorbeeld ...

menuentry 'Debian installer'
linux /boot/installer/linux
initrd /boot/installer/initrd.gz

root= achter de linux kernel mag weg.

Save het bestand met ctrl o
Verlaat nano met ctrl x

Reboot en start de Debian installer.

# reboot

Met de partitioner op sdb handmatig alle Linux partities verwijder. Je
kan sdb5 overigens behouden. Maak een nieuwe root, home en swap aan.

root ongeveer 30% van de disk
home ongeveer 60% van de disk
swap ongeveer 10% van de disk

Niet automatisch, maar handmatig. Ga der even voor zitten, je kan het!

Vervolg de rest van de installer. Een tip, installeer openssh-server,
dan kan je later altijd met een andere computer inloggen.

Je vertelde dat er een probleem is met de kernel van wheezy, dat je geen
beeld krijgt? Eigenlijk moet je dus even in /target het default grub
bestand aanpassen voor dat je opnieuw opstart.

Als ik het goed heb kan je in de installer door een stap terug te gaan
een chroot terminal in /target krijgen. Je kan dus met nano grub editen.

nano /etc/default/grub

Haal quiet splash weg, plaats nomodeset bij GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT

GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=nomodeset

Haal de # voor GRUB_TERMINAL weg.

GRUB_TERMINAL=console

Save het bestand met ctrl o
Verlaat nano met ctrl x

Draai update-grub en exit de installer, reboot de computer.

# update-grub
# exit

En plaats de backup bestanden terug in je home directory.

Als iemand een aanvulling heeft, dan houd ik me aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel