hoofdmap bestandssysteem is vol

Hallo,

Als ik opstart komt de mededeling "hoofdmap bestandssysteem is vol". Dat is de partitie op de schijf die bekend staat als "/".
Dit is gebeurd tijdens de upgrade van squeeze naar wheezy. Een aantal jaren terug, met de upgrade van lenny naar squeeze, gebeurde er precies hetzelfde. Toen heb ik een compleet nieuwe installatie uitgevoerd, mede omdat er ook andere redenen waren om dit te doen. Nu wil ik dit echter liever niet doen.
Is er een methode om te kijken welke bestanden er fysiek in deze map zitten? Als ik gewoon "ls" doe komt de gehele mappenbooom te voorschijn en daar word ik niet wijzer van. Dan weet ik nog steeds niet wat er weggegooid kan worden.
Of is er een andere manier om dit op te schonen?
Door het bovenstaande liep de upgrade dus ook vast, en het heeft mij inmiddels bijna twee dagen gekost om het toch weer aan de praat te krijgen, wat uiteindelijk met behulp van "supergrub" is gelukt. Maar alleen nog met de oude kernel van squeeze. De wheezy kernel werkt ook, maar deze herkent de monitor niet. Hier heb ik firmware voor nodig (denk ik), maar deze is niet installeerbaar omdat de map vol is.
Als iemand een idee heeft, graag.

Groeten,
Willem Jager