Re: Bestanden delen via NFS

Hallo Paul,

Voor de read-only problematiek zou je even goed moeten nagaan met welke
rechten je bestanden deelt en of deze gebruikers in dezelfde groep
zitten op de verschillende machines, alhoewel ik dan niet kan verklaren
waarom het weer werkt na een reboot.

Ik heb daar zelf aardig wat problemen mee gehad. Controleer je settings
in /etc/exports en check wat voor jou van toepassing is mbt root_squash
en :

"root_squash
              Map  requests  from uid/gid 0 to the anonymous uid/gid.
Note that this does not apply to any other uids or gids that might be
equally
              sensitive, such as user bin or group staff.
 anonuid and anongid
              These options explicitly set the uid and gid of the
anonymous account.  This option is primarily useful for PC/NFS clients,
where you
              might want all requests appear to be from one user. As an
example, consider the export entry for /home/joe  in  the  example  section
              below, which maps all requests to uid 150 (which is
supposedly that of user joe)."

Meer kun je lezen via: man exports

Wat betreft updaten van Nautilius kan ik je niet verder helpen.

grtz
BjornW

--

met vriendelijke groet,
Bjorn Wijers

* b u r o b j o r n .nl *
digitaal vakmanschap | digital craftsmanship

Werkdagen:
Van maandag t/m donderdag vanaf 10:00
Vrijdag is voor experimenteren en eigen projecten.

Postbus 14145
3508 SE Utrecht
The Netherlands

tel: +31 6 49 74 78 70