Bestanden delen via NFS

Hallo,

Ik loop tegen wat problemen aan bij het delen van bestanden via NFS, dit
gaat om Debian stable (zowel client als server).

Als ik een bestand open op de ene PC (met OpenOffice) en daarna weer
sluit, kan ik hem soms alleen nog maar read-only openen op de andere PC.
Ik heb nog geen oplossing anders dan de server rebooten.

Een ander probleem waar ik tegenaan loop is dat de lijst met bestanden
in b.v. Nautilus niet ververst wordt. Als er door een ander een nieuw
bestand geplaatst wordt, dan zie ik dat pas nadat ik een refresh
uitgevoerd heb. Weet iemand daarvoor een oplossing?