Re: Vollopend geheugen?

Heiko Noordhof schreef:
> Ik vind dat tmpfs een wat vreemde filosofie:
> /tmp was toch bedoeld om data die te groot wordt voor RAM tijdelijk op
> schijf te zetten?

? Daar was swap voor bedoeld volgens mij.

Overigens, langzaamaan ben ik beter gaan zien hoe de vork in de steel
zit. Het maximale geheugen voor /run, /run/lock, /run/var en /tmp staat
ingesteld in /etc/default/tmpfs, als percentages van de beschikbare RAM.
Hier is dit dus aan te passen.

Er staat ook dat deze file eigenlijk 'deprecated' is, en wat je beter
zou kunnen doen staat in de manpage van rcS. Het komt neer op het
opnemen van een regel in /etc/fstab, je hebt dan de beschikking over
meer opties, en datgene wat in /etc/default/tmpfs staat wordt overruled.

In /etc/default/rcS zie je ook dit staan:

    # mount /tmp as a tmpfs
    RAMTMP=yes

Hier kun je dus instellen of je /tmp al of niet als tmpfs mount.
Volgens de manpage van rcS (onderin bij RAMTMP) staat dit sinds Wheezy
standaard op yes, behalve als het om een upgrade gaat en er geen RAMTMP
in /etc/default/rcS voorkomt.

Nou, de versie van Wheezy die ik heb is al in 2007 als Sarge begonnen,
maar RAMTMP komt in /etc/default/rcS voor en het stond standaard op yes.

Maar wat dus nou uiteindelijk het hele probleem was: de Adobe
flashplugin plaatst zo'n hele video in /tmp, en als /tmp als tmpfs is
gemount, dan komt dit een beetje ongelukkig uit, vooral als er niet zo
veel RAM aanwezig is.