Re: dovecot virtual users / exim4

Hoi Hans, lijst,

Als je posixGroup 'groepje' met memberUIDs 'jantje,pietje,etc' al hebt,
lijkt me dat prima te gebruiken als je de juiste zoek-query maakt. Het
is dan wel zo dat alle groepen die je hebt natuurlijk opeens
email-adressen worden... En wat gebeurt er als je een gebruiker hebt die
in een groep zit met zijn eigen gebruikersnaam? (wat standaard in debian
is als je een gebruiker maakt)? Als ik gebuiker henk ben met primary
groep henk, en ik ook piet in mijn henk-groep heb gestopt... Gaat dan de
groep of de user voor? Krijgt piet dan ook een kopie van al mijn email?
Zulke groepen hebben we hier niet, dus dat zal geen probleem zijn.

Misschien kan het ook selectiever door alleen aan bepaalde groepen een mail attribuut toe te voegen... Hoewel ik ook begrijp dat in een standaard posixGroup geen mail attribuut 'past'. Dus dan moet je, zoals je schreef, een ander veld voor 'misbruiken', of evt met extensibleObjects gaan werken...

Maar eigenlijk kun je alle kanten op met ldap. Ik zou het geheel nog
eens van voor tot achter moeten documenteren op een manier die lekker
leesbaar is voor de buitenwereld. Ik ben daar ooit aan begonnen, maar
dat is ook alweer ruim 4 jaar terug. :| Ik heb er in 2004-2005 zelfs nog
een hele php-dinges bij geschreven waar je via een webinterface alle
aliases, mailboxen en relay-lijsten kan bijhouden.
Nou, dat documenteren zou HEEL geweldig zijn, maar ik begrijp dat het er waarschijnlijk niet binnenkort van komen gaat... Maar misschien wat korte pointers of zo? Voorbeeld ldap queries, wat config files, etc...

Dan zou ik exim eraf gooien, en me met die notities eens op postfix gaan storten....

In elk geval veel dank voor alle feedback!

MJ