Re: Opzetten van een Postfix, ik zie door de bomen het bos niet meer

Op 07-10-12 21:25, Vincent Zweije schreef:

> [...]
>     quit
>     221 2.0.0 CPSMTPM-CMT104.kpnxchange.com Service closing transmission channel
>     Connection closed by foreign host.
>     $
>
> Dit betekent dat de lage-prioriteit mx entry bij kpn niet gaat helpen.
>
> Een optie die overblijft is om via een andere host dan mail.kpnmail.nl je
> mail te ontvangen, en het dan over een andere poort naar jouw computer
> te versturen. Dat vereist dat die andere computer en jouw server een
> aparte poort, anders dan 25, afspreken om de mail over te versturen.

Waarom zou je dat willen?  Als je een backup-MX wilt draaien kan dat ook
prima over poort 25, een andere poort lijkt me ingewikkeld en onnodig
(tenzij uitgaand verkeer over poort 25 geblokkeerd wordt bij de backup MX).

Maar zowiezo gebruik ik tegenwoordig nauwelijks nog backup MX-en, ze
kunnen namelijk nogal gemakkelijk worden misbruikt door spammers.
Die spammers gebruiken dan als afzender de persoon die ze spam willen
sturen.

> Ik ben ook wel eens backup mail exchanger (mx) geweest voor anderen, en
> omgekeerd. Niet over een andere poort dan 25, maar intern heb ik wel eens
> twee mailservers gehad waarvan er een op poort 24 draaide. Is te doen.

> Dit geldt voor het verzenden van mail.
>
> Voor het ontvangen van mail mag jouw provider poort 25 naar jou toe niet
> blokkeren; anders ben je aangewezen op maatregelen als boven beschreven.

Ben je ooit een provider tegengekomen die poort 25 blokkeert voor
inkomend verkeer?  Ik niet.

;-)