Re: bonding met bridge en dhcp

On 18-05-11 21:06, Geert Stappers wrote:
> Voor dat ik dit E-mailtje daadwerkelijk ging beantwoorden
> was het idee om met verschillende DHCP clients te gaan spelen.
>
> Daarna was er even het idee om met 1 fysiek NIC de DHCP server te raadplegen,
> die gegevens bewaren, dan bond0 bouwen en die in br0 stoppen.
>
> Dat zie ik nog wel werken, maar vervolgens virtuele hosts aan br0 toevoegen,
> zie ik het kapot gaan op "een bond die een ethernetboardcast moet doen"
>
> Mijn inschatting[1] is dat een bond prima werkt voor INKOMEND verkeer,
> er is dan geen ethernetnetboardcast (zoals in "ARP Who has") nodig is.
> [...]

Na wat spitten, blijken er wat bugs in de e1000 driver te zitten en de
Debian interface file wil in dit geval ook niet helpen. (normaal ben ik
erg blij met de interface file)

Ik heb met de hand iets stabiel werkend gekregen ik heb het vermoeden
dat er ook wat fout ging met ipv6 en ipv4 routes die na een aantal route
wijzigingen voor een loop zorgen waardoor alles kapot ging.

Kortom ik ben nog verder aan het zoeken maar ik vermoed dat ik hier wel
uit ga komen. Voorlopig geen noodzaak om verdere resources van meer
mensen hieraan te verspillen.

PS. vlans, multicast, bridging werkt allemaal met bonding. Ik ben enkel
een keer in de praktijk tegen gekomen dat virtual ip's (>100) over
bonding met vlans niet werkte maar dit kan ook een driver issue zijn
geweest. (tijdens GUADEC met NEK)

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Jelle de Jong