Re: Het vervangen van een schijf in een raid configuratie

Op 26-04-11 00:22, Tijmen van der Burgt schreef:
> Hoi,
>
> Ik gebruik mdadm om 2 schijven te spiegelen via raid1.
> Mijn uiteindelijke doel is ervoor te zorgen om beide schijven te
> vervangen door grotere schijven zodat ik de raid partitie te vergroten.
>
> Om te beginnen met de 1e schijf, verwijder ik deze softwarematig:
> mdadm /dev/md0 --fail /dev/sdb1
> mdadm /dev/md0 --remove /dev/sdb1
>
> Daarna shutdown, en de fysieke schijf vervangen en daarna partitietabel
> dupliceren:
> sfdisk -d /dev/sda | sfdisk /dev/sdb
>
> Nu sdb weer toevoegen en beide schijven laten syncen:
> [...]

Ik zou de schijven nogmaals laten syncen
mdadm /dev/md0 -a /dev/sdb1
Rebuilden duurt soms lang, doe dit om te kijken hoe ver je bent:
cat /proc/mdstat

Dan een paar keer rebooten om te kijken of het goed blijft.
Of had je dit al geprobeerd?

Als ik raid-disken wil vervangen doe ik dat zo, en dat zou ik je ook
aanraden als bovenstaande niet helpt:

- maak full-backup
- maak nieuwe raid (ik gebruik meestal de Debian-installer)
- zet backup terug op nieuwe raid

Ik weet niet of je een partitietabel mag dupliceren naar een andere disk.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/