Re: Zomaar root, zonder paswoord

Martijn Grendelman schreef:

> Gksu gebruikt ofwel su, of wel sudo. Op Ubuntu is het standaard sudo,
> geen idee wat het op Debian standaard is, maar je zou het moeten kunnen
> zien met:
>
> $ gconftool-2 -R /apps/gksu

server2:~$ gconftool-2 -R /apps/gksu
 sudo-mode = false
 force-grab = false
 prompt = false
 save-to-keyring = true
 disable-grab = false
 save-keyring = session
 display-no-pass-info = true

> Als daar o.a. staat: sudo-mode = true, dan gebruikt gksu dus sudo, en is
>  je sudo configuratie ook verantwoordelijk voor de verleende rechten.
>
> Als er dan in je /etc/sudoers iets staat als wat Sjoerd hierboven
> schreef, dan krijg je dat effect.

Nee, sudo wordt niet gebruikt. Dat is ook niet het default in Debian.
Verder heb ik ook niets raars in /etc/sudoers.
De enige regel die toegevoegd is, is:
paul ALL=(ALL) NOPASSWD: /usr/sbin/pbuilder

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--
http://www.vandervlis.nl/