Re: Zomaar root, zonder paswoord

Sjoerd Hardeman wrote:
Paul van der Vlis schreef:
Hallo,

Het valt me op dat ik in Lenny met "toepassingen | hulpmiddelen |
terminal als root" root kan worden zonder paswoord in te tikken.

Ik kan ook pakketten installeren met Synaptic zonder paswoord.

Dit lijkt me ongewenst, en in elk geval wil ik het kunnen controleren.

Ik heb geprobeerd de instellingen van gksu te wijzigen met gconf-editor,
maar dat lijkt zo in eerste instantie geen effect te hebben.
Dit lijkt me inderdaad niet de bedoeling.
Voor de zekerheid: er staat geen regel in sudo die je deze rechten geeft? Dus er staat niet zoiets in /etc/sudoers als
 paul    localhost = NOPASSWD: ALL
Anders heb ik ook geen flauw idee.

Gksu gebruikt ofwel su, of wel sudo. Op Ubuntu is het standaard sudo, geen idee wat het op Debian standaard is, maar je zou het moeten kunnen zien met:

$ gconftool-2 -R /apps/gksu

Als daar o.a. staat: sudo-mode = true, dan gebruikt gksu dus sudo, en is je sudo configuratie ook verantwoordelijk voor de verleende rechten.

Als er dan in je /etc/sudoers iets staat als wat Sjoerd hierboven schreef, dan krijg je dat effect.

Groeten,
Martijn.