Re: Zomaar root, zonder paswoord

Vincent Zweije schreef:
> On Tue, Dec 15, 2009 at 09:27:35AM +0100, Paul van der Vlis wrote:
>
> ||  Het valt me op dat ik in Lenny met "toepassingen | hulpmiddelen |
>
> Mijn gok is dat bij inloggen een password manager wordt gestart, en dat
> die automatisch met je login-password wordt ontsloten.

Dat klopt, ik heb libpam-gnome-keyring geinstalleerd. Ik weet zo niet of
dat default is:
http://packages.debian.org/lenny/libpam-gnome-keyring

> Je hoeft je dan dus geen zorgen te maken dat iemand anders ook zomaar
> beheerdersrechten kan verkrijgen.

Daar was ik ook niet bang voor. Maar ik verbaas me dat blijkbaar zomaar
mijn root-paswoord automatisch wordt vergeven. Ik kan nu niet meer
iemand anders achter mijn PC wat laten Googelen, bijvoorbeeld.

Bij sommige paswoorden vind ik het uitstekend dat ze onthouden worden
(denk aan WLAN paswoorden bij een laptop), bij andere paswoorden weer
niet. Ik wil dat kunnen controleren.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--