Re: automatisch beschikbaar maken van netwerk shares

On Fri, Oct 30, 2009 at 05:10:26PM +0100, Paul van der Vlis wrote:

> Ik zal dit eens bestuderen, maar ik ben bang dat het probleem is dat het
> niet recursief werkt.

Jawel hoor.

> Je wilt namelijk dat iemand in een gedeelde directory een nieuwe directory
> kan aanmaken zonder iets aan de rechten te veranderen (te ingewikkeld),
> daarin bestanden kan stoppen, en dat een ander deze bestanden weer kan
> veranderen.

De default acl wordt overgenomen voor subdirectories. Dat lost dat
'probleem' dus op :-)

> Als je umask op 0002 zet kun je dit doen. Ik zet de directory dan op
> 2775 en de bovenliggende directory op 2770. Zo kan ik regelen welke
> groep bij de gegevens mag, en welke groep gegevens mag wijzigen.

Met ACLs kan dit ook, maar is veel flexibeler.

--
The biometric identification system at the gates of the CIA headquarters
works because there's a guard with a large gun making sure no one is