Re: automatisch beschikbaar maken van netwerk shares

On Wed, Oct 21, 2009 at 04:09:52PM +0200, Paul van der Vlis wrote:

> Ik doe zelf het volgende:
>
> - ik regel de rechten helemaal via het filesysteem en niet via Samba.
> Dit is nog niet heel eenvoudig, ik moet b.v. de umask van de users
> aanpassen.

Als je ACLs gebruikt, is de umask van geen belang, maar wel de 'default
acl' op een directory. Dat is een interessante oplossing voor dit soort
problemen, ook wel omdat het veel flexibeler is (default acl is per
directory, terwijl een umask is per gebruiker of login-sessie; het is
met een standaard setup dus moeilijker om dingen te doen à la "hier is
een directory voor mij alleen, maar voor de rest mogen gebruikers zeker
aan mijn bestanden aan)

--
The biometric identification system at the gates of the CIA headquarters
works because there's a guard with a large gun making sure no one is