Re: Sikkerhedsting??

Hej,

On Tue, Oct 17, 2006 at 09:46:42PM +0200, Jacob Sparre Andersen wrote:

> Er det et passende faktum at langt de fleste indbrud på
> unix-systemer skyldes defekt PHP-kode?

Jeg har ikke set nogen konkret statistik. Men det kan da bestemt ikke
udelukkes.

> Er det et passende faktum at PHP mangler den stærke
> typekontrol der er et vigtigt element i at skrive
> sikkerhedskritiske programmer?

Ja og nej.

Php er ganske rigtig typesvagt. Jeg som udgangspunkt er jeg ikke enig i at
typecheckere i nævneværdig grad fanger sikkerhedsrelaterede fejl. For mig at se
er det væsentligt vigtigere at sproget er udrustet med et runtime system der
fanger de klassiske angrebsvektorer, såsom: off-by-one, buffer-overrun, etc.
Hvis ellers vi antager at sprogets implementation (oversætter/fortolker) er af
tilfredsstillende kvalitet, kan jeg ikke se at typestyrke gør forskellen.
Hvis du kan fremvise overbevisende eksempler på det modsatte, vil jeg meget
gerne se dem - og revidere min opfattelse.

> Er det et passende faktum at der ikke findes værktøjer der
> kan lave en statisk sikkerhedsanalyse af PHP-programmer?

Der findes en del af sådan nogen dimser til C og C++. Er de gode sprog til
sikkerhedskritiske programmer, herunder webbaserede tjenester?

--
Søren O.

"Oh, bother" said the Borg, "we've assimilated Pooh".