Re: OT: Re: Guide til debian sarge

On 2005-12-26  1135, Lars Boegild Thomsen wrote:

> Tjekkede du: http://www.aboutdebian.com/about.htm

Nej, men den side gør blot problematikken værre. Tilsyneladende ved de,
hvad den rigtige betegnelse er, men vælger alligevel den forkerte.

> Well - med mindre de goer det helt bevidst for IKKE at forvirre. Det er
> stadig en religioes diskusion er det ikke?  Jeg har servere koerende hvor
> der med garanti er mere Apache software end der er GNU software.  Saa
> hvorfor GNU/Linux?

Det er ganske rigtigt en religiøs diskussion, men den er retfærdiggjort:
Når brugere ikke ved, hvilket software de bruger, bliver vejledningerne
noget rod. Eksempelvis som jeg skrev, med forvirringen mellem bash og
Linux.
Ligeledes bliver folks vrede over dårligt software omdirigeret til, at
det er kernelens skyld. Det er noget vås, og det at vi alle alligevel
forstår det, er en undskyldning og ikke en årsag.
Utallige gange har jeg hørt folk sige, at ``Det der Linux crasher hele
tiden'', for derefter at fortælle dem, at Linux ikke er crashet, men
Konqueror ikke har det godt med Shockwave Flash-fyldte sider. Det er
pokkerme nedværdigende -- for Linux. (Og jeg postulerer ikke, at man
burde sige GNU/Linux i denne sammenhæng -- man skal kalde Konqueror for
Konqueror og bash for bash).

Men, igen: Det er en religiøs diskussion (i mangel på bedre ord).
Wikipedias artikel om det [0] er egentlig ret dækkende, værende lige
skarp overfor tilhængere og modstandere. Bemærk  hvor useriøst
Linux-lejren svarer på spørgsmål i de indskrevne interviews. Linus
antager eksempelvis, at hans kernel skulle kaldes ``GNU Linux'', hvilket
ikke er at svare på spørgsmålet.

Hilsen, Anders Breindahl.

[0] http://en.wikipedia.org/wiki/GNU/Linux_naming_controversy