Re: Digital signatur, udlevering af offentlig nøgle.

Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> wrote:

> Da er det ikke blot et kartotek med folks personnumre, men den ekstra og
> ikke uvæsentlige detalje at de er jøder.

Pointen er er *begge* dele er ulovlige. Du må hverken lave
kartoteker over personnumre eller jøder.

> Jamen så vil jeg da opfordre dig til at gå ud og skaffe dig min
> straffeattest. Kan du ikke sende mig en kopi som jeg kan lægge på mit
> website?

Mit eksempel var fra et indslag i DR og fuldstændig autentisk, og hvis du
gerne vil udsætte dig selv for det så værs'go! Det har intet med mig at
gøre.

Det er jo noget vrøvl. Personnummeret er da en hemmelighed. Det står da
ikke i nogen offentligt tilgængelige registre, og hvis det gør er det en
fejl. Dermed er det lige så meget en hemmelighed som alle mulige andre
oplysninger om dig som ikke er offentligt tilgængelige, f.eks. hvor meget
du betaler i skat. At du så selv vælger at offentliggøre oplysninger, er
jo noget helt andet. Det er oven i købet en ret dyb hemmelighed: du kan
ikke skaffe dig oplysning om mit personnummer, medmindre nogen
uretmæssigt og tilfældigt udleverer det til dig. Mit navn derimod kan du
bare spørge naboen om.

> [...]

> jeg kan egentligt godt forstå hvordan han ikke havde lydt til at servere
> et oplagt mobbe-emne (uden at jeg i øvrigt har noget imod vores tidl.
> statsminister). Men jeg kan også forestille mig en del situationer hvor
> han ikke selv er herre over "lanceringen" af hans navn - f.eks. opråb i
> lægens venteværelse.

> Modsat navn og alder er der en vis konsensus i Danmark for _diskretion_
> med CPR-numre. så måske en bedre analogi er hårfarve - altså om hun er
> ægte blond eller ej (selv hos lægen hives trusserne ikke af ude i
> venteværelset), eller om han går med toupé.

I think you lost me there. Jeg kan ikke udnytte et mellemnavn på samme
måde som jeg kan udnytte et personnummer, så jeg forstår slet ikke hvor
du vil hen.

> Der er forskel på diskretion og hemmeligheder. Adgangskoder er "strengt
> personlige", dvs. hemmelige. PIN-koder udstedes maskinelt, og du skal
> aldrig - heller ikke til sin bankrådgiver - udlevere det. CPR-numre
> håndteres med diskretion, men er ikke hemmelige.

Dine selvmodsigelser er rørende. Kernen i diskretion er da hemmelighed -
hvis det diskretionen omfatter er almen viden, er der jo intet grundlag
for diskretion!

> Det du saksede væk var at man "i mange situationer" bare kan klare sagen
> med et CPR-nummer. Naturligvis kan du ikke få oplyst en adresse baseret
> på CPR-nummer hvis der udfor den oplysning står en note om at den
> oplysning må ikke udleveres.

Du skrev at en postadresse ikke er en personlig oplysning, og som sagt
bestemmer jeg om min postadresse er personlig.

> CPR-nummeret er et redskab til at identificere mig. Hvis politiet,
> kreditkort-udbydere eller andre fejlagtigt håndterer det som et redskab
> til at autentisere mig, så har jeg retten på min side ved misbrug.

Men hvorfor udsætte sig selv for det? Det er det jeg ikke forstår.

> Ahh - så måden at håndtere at verden er forkert er altså at krybe i et
> musehul?!?

Dvs. du låser altså ikke din hoveddør, før du går i seng?

Morten