so integrat AC97

hola, tinc una tarja de so integrada a la placa base (MSI amb
chipset de VIA) que al fer lspci em surt llistada com a AC97;
però al compilar el kernel no hi apareix llistada enlloc. Al arrancar
el knoppix em funciona correctament, però amb el debian/sarge
no hi ha manera. Algú em podria dir quina opció del kernel
(2.4.23) he de triar?

També tinc problemes per utilitzar els drivers de nvidia; al
compilar el kernel no vaig trobar cap opció que em semblés
adient i no en vaig triar cap (al arrencar no em surt el Tux a la
cònsola); però he fet tot el que diu a la web i al arrancar les X
em surt el logo d'nVidia i.... i allà es queda, el logo a pantalla
completa i ni tan sols puc anar a mode cònsola (Alt+Ctrl+F2...).
És problema del compilar el kernel o només de X? qualsevol
orientació que m'estalviés m'aniria bé.

Gràcies per endavant