SV: Re: några synpunkter

--- Daniel Nylander <info@danielnylander.se> skrev:

> "Upstream" används frekvent för att beskriva
> ursprunget för något.
> Debian är "downstream" för många program men är
> "upstream" för alla sina
> egenutvecklade program :)

   För rinnande vatten är orden uppströms och
nedströms
 sedan mycket länge en del av det svenska ordförrådet.
 Genitivmärket vittnar om detta. En öppen fråga för
 alla:

    Är dessa båda ord "uppströms" och "nedströms"
  förenliga i överförd mening för ett dataflöde,
  vilket ju förflyttning av en programtext kan
  sägas vara? Eller stör oss det uppenbara över-
  sättningslånet så starkt att vi borde finna
  helt andra översättningar?

 Jag uppmanar alla att tänka igenom saken, eftersom
 det gängse bruket är mig okänt och jag i mitt eget
 huvud använder dess båda ord.

       Hälsning

              Mats Erik Andersson