[DICO] passphrase

On Sunday 22 October 2006 23:08, Frans Pop wrote:
> Hallo allen,
>
> Ik was dit eigenlijk al een tijd geleden van plan, maar het is er een
> beetje bij ingeschoten...
>
> Bijgevoegd de vertaling van partman-crypto, een module die relatief
> recent is toegevoegd aan het installatiesysteem. Graag i.v.m. het einde
> van de lopende string freeze een review uiterlijk morgen (maandag 23).
>
> De DICO betreft het woord "passphrase". Dit is op dit moment vertaald
> met "wachtzin" (analoog aan password->wachtwoord), maar dat komt op mij
> nogal onnatuurlijk over.
> [...]

Ik ben voor wachtzin, en tegen sleutelzin want:
- is ook de term die door MS gebruikt wordt [1] [2]
- nederlandse pgp faq heeft het ook over wachtzin [4] [5]
- herkenbaarder wegens analogie met wachtwoord
- googlen geeft aan dat deze duidelijk ingeburgerd is:
  * bij zoeken op sleutelzin vindt ik (in de eerste 30 hits) geen gebruik
    van sleutelzin als passphrase, alle computergerelateerde links daar
    hebben het over filtering van webpagina's (dus sleutelzin als vertaling
    van keyword/phrase), bij zoeken op wachtzin gaat het net allemaal over
    password/passphrase
  * zoeken op 'WEP sleutelzin' geeft enkel 1 ZDNET artikel (2x eens op .nl
    en eens op .be) versus 44 voor 'WEP wachtzin'
  * zoeken op 'WPA sleutelzin' geeft noppes versus 34 voor 'WPA wachtzin'
  * zoeken op 'passphrase sleutelzin' geeft 1 hit, 'passphrase wachtzin'
    geeft er 111
- klinkt mij persoonlijk ook beter in de oren (sleutelzin denk ik
  aan 'belangrijkste zin in een tekst')

[1] zie de 4 stappen onderaan
http://www.microsoft.com/netherlands/thuisgebruikers/beveiliging/privacy/password.mspx
[2] https://www.microsoft.com/belux/nl/athome/security/privacy/password.mspx
[4] http://www.tik.ee.ethz.ch/pgpnet/pgp-faq-nl/pgpvvv11.htm
[5] dbnl.bitstorm.org/privacy/pgpfaqnl.html
--
Cheers, cobaco (aka Bart Cornelis)