Re: [DICO] symbolic link && hard link

On Tue, Oct 14, 2003 at 10:48:40AM +0200, Wouter Verhelst wrote:

> [...]

symbolische koppeling

Ik denk dat het een kwestie is van hoe je er tegenaan kijkt.

Wat de gebruiker in beide gevallen uiteindelijk merkt is dat zijn
bestanden op meerdere plaatsen in het bestandssysteem benaderd kunnen
worden. Vanuit dat perspectief is de overeenkomst met de Windows
snelkoppeling juist een hele goede.

Vanuit een technisch nivo is het juist heel anders.

Waarschijnlijk kun je het van de te vertalen tekst laten afhangen. Een
tekst over een spreadsheet zal het over snelkoppelingen hebben. Een
tekst over een programma dat de disk afzoekt zal het over symbolische
links of symbolische koppelingen hebben.

Eventueel kan het alternatief er in haakjes bij worden geschreven.

Jammer is wel dat zo twee termen worden ingevoerd waarvan men niet zo
snel doorheeft dat ze hetzelfde betekenen.

Als er echt gekozen moet worden kies ik denk ik toch voor de
technische. Met mijn verontschuldigingen aan de atechnische
eindgebruikers. :-)

Overigens vind ik dan symbolische link en symlink gewoon door elkaar
kunnen worden gebruikt.

Overigens[bis] is snelkoppeling een foute metafoor. De snelkoppeling
in tuinslangen is misschien een ding dat snel koppelt, maar echt niet
een ding dat het water sneller doet stromen. In Windows is het juist het
volgen van de koppeling, en niet het leggen ervan, wat snel is. Maar ja,
het klonk zo leuk, he? :-P

Ik voer echte koppeling en reële koppeling op als kandidaat. Tegenhanger
van symbolisch.

Met hard kan ik ook leven.

Groet.                                                          Vincent.