Re: caff smtp gedrag (was Re: Request for help with keysigning in the Netherlands)

De caff mail die Hans naar Teus heeft gestuurd is niet bij mij (Teus) aangekomen.
Ik heb ook caff enkele malen geprobeerd, maar omdat mijn locale smtp server niet goed geconfigureerd was, is er geen enkele van die mails uitgestuurd. Ze kwaen allemaal terug als onbestelbaar.
Alle getekende sleutels heb ik met de hand verstuurd naar de betreffende ontvangers.

On Sat, 30 Dec 2017 at 19:41 Hans van Kranenburg <hans@knorrie.org> wrote:
On 12/29/2017 11:04 AM, Jaap Eldering wrote:

> Ik neem aan dat je 'caff' uit package signing-party kent? Die kan dat allemaal voor je regelen.

Ja, dat is mooi, maar het is ook wel handig om te weten wat er nu
eigenlijk gebeurt, in plaats van alleen magic helpers gebruiken.

Daarnaast... nu weet ik weer waar ik vorige keer ook tegen aan liep.

caff zorgt wel voor een From header bij het versturen van emails, maar
zorgt er *niet* voor dat de uitgaande emails een fatsoenlijke envelope
from krijgen. Dit is afhankelijk van hoe degelijk de lokale smtp config
van de eindgebruiker in elkaar zit.

Dit is denk ik ook de reden dat ik in het verleden volgens mij minder
dan 50% aan aantal signatures daadwerkelijk heb ontvangen na een key
signing party waar men caff gebruikt.

Als iemand aankomt met een envelope from zoals
"henk@mijncomputer.localdomain", dan heb je weinig kans dat die email
door de mailservers die inkomende email voor knorrie.org afhandelen
geaccepteerd wordt. Daarnaast kan er uiteraard ook door de mailserver
die het probeert aan te bieden geen bounce gegenereerd worden, omdat
mijncomputer.localdomain niet iets is waar email naar terug kan...

Een snelle google search op "caff envelope from" levert een stapel hits
op over de afgelopen jaren...
* #592787 - caff: $CONFIG{'email'} is not being used for MAIL FROM ...
  tagged as wontfix O_o and closed
* Bug #317563 “caff doesn't send emails via SMTP with my From addr ...
  https://bugs.launchpad.net/bugs/317563
* Broken envelope-from considered harmful
  blog.wooyd.org/posts/Broken_envelope-from_considered_harmful/
* etc...

Ik heb net wat caff mail verstuurd naar Teus, en een van de 2 signatures
van Jaap, voordat ik me herinnerde dat ik eens even goed naar m'n
uitgaande mail server log moest gaan kijken.

Ik heb nu dus geen idee wat er van die mails is aangekomen.

Ik heb ook geen idee wie heeft geprobeerd signatures naar mij te sturen
in de afgelopen dagen, die niet zijn aangekomen en waar de verzendende
persoon ook niets van weet.

Dit is niet handig, zeker niet voor een programma dat zich voordoet als
een "kan dat allemaal voor je regelen". Ergens in de manpage een regel:
"Fix your local MTA instead." opnemen als STFU / GTFO optie past hier
niet echt bij.

Ik ga wel eens kijken of ik in de bug reports en andere dingen een
werkende oplossing kan vinden. Brrr, perl.. :)