Re: telenordia adsl och linux

"Patrick Borgqvist" <pbunny79@hotmail.com>:
> Har precs installerat woody med kernel 2.4.18 och har problem med mitt
> telenordia ADSL-abonnemang, har provat med pppd och pppoe utan större
> framgång. Jag lyckas inte koppla upp.
>
> editerade /etc/ppp/pap-secrets genom att lägga till:
> usrname@adsl.tninet.se * password
>
> och körde sedan kommandot:
>
> pppd pty '/usr/sbin/pppoe -I eth0' noipdefauilt deafaultroute hide-password
> passive persist name username@adsl.tnintet.se
>
> detta blev fel då den talade om för mig att den hade problem med att hitta
> IP och lösenord (eller liknande)

> [...]

Har inte använt pppoe så det är möjligt att problemet sitter i
den änden.

 $ man pppd 2>/dev/null | col -b | grep -A9 ' name name'
	name name
	       Set the name of the local system for authentication purposes  to
	       name.  This is a privileged option.  With this option, pppd will
	       use lines in the secrets files which have  name  as  the  second
	       field  when  looking  for  a secret to use in authenticating the
	       peer.  In addition, unless overridden with the user option, name
	       will be used as the name to send to the peer when authenticating
	       the local system to the peer.  (Note that pppd does  not  append
	       the domain name to name.)

 $

Pppd använder "username@adsl.tnintet.se" för att identifiera sig
inför ppp'n på andra sidan. Normalt brukar namnen inte innehålla
"@adsl.tnintet.se". Prova med bara "username".

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data           karl@kalle.csb.ki.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 260 900            Datorer/Utrustning
Sweden                       010 270 26 67        Linux/Unix konsulting