Re: telenordia adsl och linux

söndagen den 27 oktober 2002 17.24 skrev Patrick Borgqvist:
> Har precs installerat woody med kernel 2.4.18 och har problem med mitt
> telenordia ADSL-abonnemang, har provat med pppd och pppoe utan större
> framgång. Jag lyckas inte koppla upp.
>
> editerade /etc/ppp/pap-secrets genom att lägga till:
> usrname@adsl.tninet.se * password
>
> och körde sedan kommandot:
>
> pppd pty '/usr/sbin/pppoe -I eth0' noipdefauilt deafaultroute hide-password
> passive persist name username@adsl.tnintet.se
>
> detta blev fel då den talade om för mig att den hade problem med att hitta
> IP och lösenord (eller liknande)

> [...]

Jag använde ett program kallat "pppoeconf" för att konfigurera.
Du använder pppoe för kontakt med telenordia.

Själv använder jag dessutom kernel pppoe, men det ska inte behövas. Det kräver
en modifierad version of ppp, då det inte är standard för debian. Jag vet
inte om en standard debian-kernel har kernel pppoe-drivern heller.

Jag har också filen /etc/ppp/ppp_on_boot med innehåll som följer i slutet på
det här brevet, som startar upp anslutningen automatiskt när jag bootar,
eller om jag gör "/etc/init.d/ppp start"

Jag kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde, men jag tror att pppoeconf tar hand
om allt automatiskt och också testar kontakten initialt, så att man ser att
alla fungerar.

Förhoppningsvis har telenordia har korrigerat sina papper de sänder ut, för
när jag fick abonnemang (i mars eller april, tror jag), så gav de fel
kontouppgifter. Men det märker du om uppkopplingen fungerar men telenordia
svarar något i still med "felaktigt kontonummer eller lösenord".

-- Karolina

Filen /etc/ppp/ppp_on_boot
#!/bin/sh
#

# The location of the ppp daemon itself (shouldn't need to be changed)
PPPD=/usr/sbin/pppd

# The Ethernet interface the DSL modem is connected to. If you change this,
# you also need to edit the file /etc/ppp/peers/dsl-provider.
INTERFACE=eth0

# Bring the interface up
/sbin/ifconfig $INTERFACE up

$PPPD call dsl-provider