Detectar salvapantalles o blocatge d'escriptori

Bon dia,

M'agradaria programar que, quan no estic utilitzant l'ordinador, aquest
faci una sèrie de tasques que em molestarien si les faig mentre hi treballo.

Hi ha alguna manera de detectar amb Shell Scripting si l'escriptori està
blocat o bé amb el salvapantalles en marxa?
O hi ha algun disparador a partir d'aquests esdeveniments per a
assignar-hi una comanda?

Utilitzo Gnome, però si hi ha algun mètode més transversal, millor.

Gràcies!

--

Narcis Garcia

I'm using this dedicated address because personal addresses aren't