Re: Engegada aleatòria

On Tue, 9 Mar 2021 at 17:53, Joan Albert <joan_erraez@pangea.org> wrote:
Bona tarda,

Moltes gràcies per les respostes (Josep, Narcís i Xavier). Faig un nou
correu comentant els diversos punts:

> Jo començaria per provar a triar diferent nucli d'inici, al gestor
> d'arrencada (menú del GRUB). Si això fa variar el resultat, tindràs més
> pistes sobre l'origen del problema.

Efectivament! Provant el nucli/kernel 4.19 funciona, mentre que amb el
5.10.0-4 actual segueixo tenint aquest problema intermitent. Sent així,
quins podrien ser els següents passos?

> Un cop em va passar (bug de nucli, manca d'actualització de bios HP) que
> el nucli no progressava per culpa d'un dispositiu usb (càmera web Polycom).
> Per engegar l'havia de tenir desconnectat.
> Vaig actualitzar la bios i es va resoldre.

Perdó pel total desconeixement, però com s'actualitza la BIOS? :) He
buscat una mica d'informació, però no ho he vist massa clar, i
preferiria no provar coses sense estar-ne prou segur. Té alguna relació
amb el nucli?

Sobre la relació que té la BIOS amb el nucli:
- la BIOS és el programari de la placa base que comença tot, anant a buscar la partició d'arrencada, és a dir, que és l'iniciador de la càrrega del nucli.
- el nucli, en l'arrencada, consulta a la BIOS els recursos disponibles. Pots veure missatges relatius a això amb l'ordre "dmesg" (i fitxer /var/log/kern.log).  A partir d'aquesta informació, el nucli es va fent una idea dels recursos de la màquina.

Sobre l'actualització de la BIOS:
- depèn del fabricant. Es fa amb un programari des de Windows o FreeDOS. Actualment hi ha portàtils/plaques que permeten posar el fitxer del firmware corresponent dins un USB (tot seguint les indicacions del fabricant) i entrant als menús de la BIOS es pot actualitzar. Jo ho faig d'aquesta manera per al portàtil on treballo... ara bé, he de passar per un WIndows per baixar un executable i extreure'n el contingut per a l'USB.

SALUT!
Josep

> mira si tens al directori /boot/grub un fitxer amb el nom unicode.pf2, la
> corrupció d'aquest fitxer pot provocat l'aturada de l'arrencada.

He provat de fer el que comentaves, i ha estat en va.
Probablement aquest fitxer no estigui corrupte.

Sembla que ens anem apropant poc a poc!

--
TS

Salutacions...Josep