Re: (deb-cat) microcode per CPU = ? privatiu

El Thu, Nov 30, 2017 at 07:46:32PM +0100, Narcis Garcia deia:
> He fet més de 10 instal·lacions de Debian 8 a l'ordinador i586, i unes
> quantes de Debian 7. Totes des de zero (disc en blanc):
> <previament>$ dd if=/dev/zero of=/dev/sda

Ok.

> Tant Debian 7 com Debian 8 arrenquen, però el cas és que el nucli
> «linux-image-586» de Debian 8 té una fuga d'informació:
> A algun mantenidor se li ha colat el «microcode» privatiu de la
> linux-image-686 i aleshores aquest fa una alerta en arrencar quan no és
> un i686.

A veure. Jo sóc més del pal de linux-libre que de linux, per tant no
vull defensar la infraestrutura que té linux per carregar programari
privatiu. Tanmateix, penso (no estic segur) que el linux-image-* de
debian no inclou codi privatiu (gràcies, Robert). El que inclou és
codi lliure preparat per carregar programari (o microcodi, que no sé
si tothom considera programari) privatiu a la CPU. Potser és aquest
codi el que es queixa que en aquesta CPU no ho pot fer.

Tampoc estic segur que linux-image-**5**86 i "microcode: intel cpu
family 0x**5** not supported" vulguin dir el mateix. Diria que
linux-image-586 és sense PAE i linux-image-686 és amb PAE. Si la CPU
no té PAE, el linux-image-686 no funciona, si en té funcionarien
els dos. No trobo ara una taula de codis de familia del CPUID i
PAE.

Jo no diria que el missatge sigui una "fuita d'informació". Entenc
que t'emprenyi, això sí.

> Això és el què delata (em sembla a mi) que no importa si t'instal·les o
> no el paquet intel-microcode doncs el nucli distribuit per Debian porta
> programari privatiu d'Intel tant si t'agrada com si no.

Diria que no, però no ho he mirat. Si tu l'has trobat, doncs deu ser
com dius. Però jo no deduiria això només del missatge.

Segurament hi ha codi que era un mòdul i ara està compilat dins el
nucli.  Abans potser hi havia alguna funció "probe" que decidia si
carregar el mòdul i en els models de CPU que no funcionava ja no el
carregava. Ara ja està carregat, intenta actualitzar programari quan
vol triar de quina manera ho ha de fer, descobreix que per aquest
model de CPU no en sap i ensenya el missatge d'error. Però no ho sé,
em fa mandra mirar-me el codi.

> Si la meva deducció és correcta, la meva queixa és: Ja sé que la
> tecnologia és una muntanya de problemes que creix, però això no vol dir
> que des de Debian a sobre els ajudem.

És l'argument de linux-libre, sí. No estic segur que tinguem clars els
fets, però el cas és que les distribucions recomanades per la FSF
tenen bastanta menys gent treballant-hi que Debian. I és veritat que
Debian fa el que pot perquè la seva feina la pugui aprofitar la gent
que està d'acord amb els seus criteris i el màxim de gent que no.
Per això tenen tants downstream...