Re: Discutim uns termes de les release notes.

On Sun, Mar 10, 2002 at 01:06:02AM +0100, Ivan Vilata i Balaguer wrote:
> big endian	big endian
> little endian	litle endian
> 	Es podrien descriure com a «l'octet de major pes primer» i «l'octet
> 	de menor pes primer», però no pense que siga realment precís ni que
> 	li interesse a ningú ;)

Clar que no podem ficar la descripció :)
En els meus apunts tic "big endian" i al costat la descripció. Es a dir,
que no conec cap traducció.

> build, to	construir

Be, a vegades es diu açò quan volem dir "compilar un paquet", però
mirant-ho be, no tots els paquets es compilen. Construir un paquet .deb
no sona mal, així que per mí be.

> build		construcció (?)
> 	He provat d'evitar el substantiu («needed for a build») i he usat
> 	altres formes, com el verb («necessaris per a construir un paquet»).

construcció sembla lo més lògic.

> BUILD Dependencies
> 		dependències de construcció
> 		dependències de compil·lació (?)
> 	Construir un paquet no necessàriament implica compil·lar res.

En efecte (val, juro que lo de dalt ho he ficat sense llegir açò :). La
que has elegit em pareix bé.

> changelog	registre de canvis («changelog»)
> 	A voltes es refereix al fitxer «changelog» d'un paquet.  Potser no
> 	siga necessari posar el teme entre parèntesis si s'està segur que
> 	no es refereix al fitxer en particular.

En castellà es sol traduir per "bitácora". En català no existeix aquesta
paraula? Registre de canvis no està mal, però potser és molt llarg.
A mí tampoc m'importaria masa deixar-ho tal qual, amb "changelog", però
aquesta proposta no està mal.

> Debian Documentation Project, the
> 		Projecte de Documentació de Debian (DDP), el
> 	Propose posar les sigles si apareixen més endavant en el text,
> 	ja que alguns textos en anglés no ho posen i planten les sigles
> 	directament.
> Debian Guide
> 		Guia de Debian («Debian Guide»)
> Debian New Maintainers' Guide
> 		Guia del Nou Mantenidor de Debian («Debian New Maintainers' Guide)
> Debian FAQ
> 		PMF de Debian («Debian FAQ»)
> 	Cap d'aquests documents ha estat traduït.

Ok.

> desktop		escriptori
> 		entorn d'escriptori
> 	Supose que a sovint s'usa com a abreujament del terme complet.
> 	No vull dir que sempre s'haja d'escriure tot, sinò que en casos com
> 	«the GNOME desktop», potser quedaria més entenedor o complet dir
> 	«l'entorn d'escriptori GNOME».

Aja, i en canvi es diria "GNU/Linux en el escriptori" (G/L on the
desktop).

> dummy package	paquet buit
> 		paquet de pega (?)
> 	Curiosament, he trobat la traducció exacta al diccionari (tot i que
> 	és pura casualitat).  Però sembla més adequat que altra opció, ja
> 	que reflecteix el que realment és el paquet: un paquet sense dades
> 	(al menys, dades importants, /usr/share/doc/XXX no compta).

A veure, els dummy packages normalment són paquets buits completament
(ok, excepte /u/s/d/paquet/{copyright,changelog.Debian}, que son
requerits en tots els paquets de Debian. Es fan servir sobre tot en les
transicions. Per exemple, de potato a woody tenim molts de perl (el
paquet perl5.005 és un dummy package). No se si "paque buit" descriu be
el que és açò, però tampoc tinc un altra gran idea....

     2. A sham package in a shop, or one which does not contain
        what its exterior indicates.
       adj : having the appearance of being real but lacking capacity to
             function; "a dummy corporation"

Alguna paraula que encaixe? :)

> flavour		variant
> 		sabor (?)
> 	tindrà alguna relació amb l'accepció de «vanilla» com a «estàndard,

A mí no m'agrada traduir "flavour" per "sabor". En castellà o en català
no queda bé, ja que no es una paraula de la nostra "jerga" informàtica.
De tota manera, en el manual d'instal·lació i la web segurament està ple
de "sabor". Variant m'agrada, però no se si hauriem de canviar-ho tot,
no canviar-ho u fer servir les 2 idnistintament.

> HOWTO		COM ES FA
> 	És el terme emprat per SoftCatalà, només vull assegurar-me que no
> 	hem usat altre terme diferent.  Ho hem fet?

No que jo sapiga.

> [...]
> 		paquet mantingut
> 		paquet retingut («on hold»)
> 		paquet subjectat («on hold»)
> 		paquet fixat («on hold»)
> 	Es refereix a aquells paquets que romandran en el sistema encara que
> 	hi haja versions més noves, o es vulga instal·lar altres que els
> 	substituesquen o reemplaçen.  La primera traducció és la de l'Antoni
> 	«mantenidor».  Què tal les altres dues?  També hem de tenir en compte
> 	que la traducció que escollim no s'assemble a la de «pinning».  I per
> 	si fóra poc, també tenim el que diu APT a voltes de «held back».

mantingut te el problema obvi que has dit. En Debian si dius "paquet
mantingut", la gent automàticament entendrà que és un paquet amb un
desenvolupador actiu darrere, en contra de "paquet no mantingut", que
són els tipics que tenen la pila de bugs i encara que tenen un
mantenidor oficial, mai es fa un upload.

> pinning		subjectar paquets amb agulles («pinning»)
> 		punxar paquets («pinning») (?)
> 		clavar paquets («pinning») (?)
> 	Es refereix a la nova funcionalitat d'APT de mantenir certs paquets
> 	a gust de la usuària/l'usuari.  Malgrat això, no estic massa
> 	convençut que la definició que fa el document siga la correcta.
> 	Jordi, podries confirmar açò?

Sí. Amb APT0.4 es va incloure la possibilitat de dirli a apt d'on vols
agafar quins paquets. Per exemple, vols tindre cvs, ssh i apache de
debian sid, gnome i KDE de debian testing i la resta de debian stable. A
apt li ho pots dir, fent servir "package pins" (-t). La veritat, mai m'he
plantejat d'on ve el terme.
Que tal quedaria "apuntar el paquet foo a unstable"?
"pin the foo package to unstable"

En apt_preferences(5) està la explicació sencera.

> port		adaptació
> 		ports (?)
> 	Quan es refereix a adaptar programari a una arquitectura diferent
> 	a l'originària.  La segona traducció sempre m'ha semblat un poc
> 	massa literal (tot i que sembla correcta), i és bastant estesa.

En la web s'ha fet servir port. Adaptació no està mal tampoc, però si
port és correcte jo ficaria això per a evitar confusions, i deixaaria
adaptació com alternativa.

> release		llançament
> 	Com quan es refereix a «the current Debian release».  És la
> 	traducció que dóna el recull de SoftCatalà.  A veure si ens aclarim
> 	ja d'una volta amb la parauleta!

La alternativa que he vist per ahí és "alliberament", sense anar més
lluny, en el nostre 1er núm de les DWN. Molaria unificar, crec que hem
fet servir llançament majoritàriament.

> source packages
> 		paquets font
> 		paquets de fonts (?)

paquets font sona millo.

> split packages	paquets dividits

yep.

> upstream	de les fonts originals

Hm. Possibles contexts:

upstream author: autor original. "upstream author" es sol abreviar per
"upstream" a seques. "I asked upstream about the bug".

upstream bug: bug no específic de Debian (es a dir, venia de serie en el
tar.gz :)

> 	Dieu-me si voleu que envie el fitxer complet (16kB comprimits).
>     Per cert, traduïnt traduïnt he trobat una xicoteta pila d'errors en
>     l'original.  A qui li'ls envie, Jordi?

A rob@debianplanet.org, que està amb les release notes.

Des de que et vaig enviar el sgml hi ha hagut una pila de canvis en les
release notes, així que passa'm el actual i mirem d'actualitzar-ho.

Jordi Mallach Pérez || jordi@pusa.informat.uv.es || Rediscovering Freedom,
   aka Oskuro in    || jordi@sindominio.net      || Using Debian GNU/Linux
 Reinos de Leyenda  || jordi@debian.org          || http://debian.org

http://sindominio.net  GnuPG public information:      pub  1024D/917A225E
telnet pusa.uv.es 23   73ED 4244 FD43 5886 20AC  2644 2584 94BA 917A 225E