Re: hej bara en fragar (with enghlish translation)

Markus Hansen wrote:

> hur kan man har en a° med en tysk keyboard?
> eftersom du är fra°n sverige, har du kanske en idee?
> tack
> markus

[english bellow]

Hej Markus.

Jag har petat ihop en egen "keymap" med xkeycaps (jag kör i stort sett
bara under X) som låter mig komma åt de svenska special-tecknen på sina
(svenskt) vanliga platser om jag håller nere Alt-knappen samtidigt.  Jag
skiftar även caps-lock <-> ctrl, och dublerar en del specialtecken medan
tangentbordet i övrigt fungerar som ett amerikanskt.  Fredriks lösning
är nog snyggare och funkar antagligen bättre om man skriver mycket
svensk text, men min lösning funkar bättre (och är enklare tror jag) för
mig arbete.  Lycka till.

[english translation]

My solution is to use xkeycaps to modify the keymap that fits my needs
the best, and add access using e.g. the meta (alt) key to add extra "key
symbols" for the desired key.

(The original question in swedish was how to get access to language
specific characters, not available on your keyboard)

// Emil