Re: Går inte starta X

Fuel wrote:

> Jag har ett TNT2 Ulra AGP kort som inte hittas vid installation.. och jag lyckas inte heller konfigurera xf86config så att X går starta :-(
>
> Hjälp en stackars newbie att kunna starta X och se hur debian ser ut ..
>
> Tacksam för hjälp

Jag skulle peta in xf86setup och köra det istället för xf86config.
Observera att _paketet_ heter xf86setup men _programet_ du skall köra
för att konfigurera X heter XF86Setup.  Paketet kräver xserver-vga16
eller liknande för att köra, men det borde du märka när du "apt-get"ar
(eller "dselect"ar) det.  Du måste även se till att du har rätt server
för TNT2-kortet installerat.  Jag har för mig att de korten använder
"svga"-servern, men det kan jag inte svära på att jag minns rätt.
XF86Setup talar hur som helst om för dig om du inte har rätt server
installerad när du väljer din kortmodell.

Ovan gäller för version 3.3.6 av Xfree86, Xfree86-4.x har jag aldrig
kört med mitt Nvidia-kort så det vet jag inte på rak arm...

Lycka till!

-- Emil