Pakiety .deb

Cześć !!!
Mam nadzieję że piszę do odpowiedniej osoby, od kilku dni przeszukuję sieć za wszelkimi informacjami dotyczącymi pakietów Debiana. Sam używam RedHata i nie mam dostępu do żadnej dokumentacji tych pakietów. Poszukuję coś w rodzaju how-to rpm jak jest to w RH lub www *.txt czegokolwiek, tylko żeby był to pełny opis: jak instalować, parametry, jak działa deb itp (PO POLSKU).
Jeśli posiadasz takie info lub wiesz gdzie można to znaleźć to z góry serdeczne dzięki.
Pozdrawiam Łukasz