Re: Gnumed Deneyimileriniz

Selamlar,

Yanıtlarınız ve verdiğiniz linkler için teşekkür ederim.  Aslında çok ciddi bir iş olan tıbbi veri kaydı tutulması bu işin hala kağıt üstünde yapılmakta ısrar edilmesi nedeniyle bir türlü  bir yere varamıyor. Hastanelerde sistemler hasta verileri ile değil dediğiniz gibi stok, fatura işleri için kullanılıyor ve yazılım üreten şirketler hasta kaydı konusunda çaba göstermiyorlar.

Bu nokta lokal çözümler bulmak dışında bir şansımız kalmadığı için halen kullandığımız  MS yazılımları yerine bir alternatif arayışı içindeyim, umarım önümüzdeki aylarda daha sağlıklı veri kaydı ve erişimi için bu yazılımlardan birini kullanmaya başlayabiliriz.

Teşekkür Alp

2009/6/19 Zeki Çatav <zcatav@gmail.com>
On Friday 19 June 2009 16:22:08 Recai Oktaş wrote:
> Merhaba,
> Bu tür yazılımlar büyük ölçüde erbabına yönelik olduğundan deneyimli
> kişileri bulmak güç.  Listemizde Zeki (Çatav) hoca vardı, belki onun bir
> bilgisi olabilir.
>         http://www.debian.org/devel/debian-med/

> Çeviri için aşağıdaki katkı sayfası faydalı olabilir.  Gördüğüm kadarıyla
> Türkçe çeviri yapılmamış.
>
>         http://gnumed.org/contribute/translate/index.html
>
> --
> roktas
Merhaba,
Ben biraz daha geç cevap yazma eğilimindeydim ancak Recai hocanın yanıtı beni
hızlandırdı.
Bende ortalama 5-6 yıl önce benzer bir arayış içindeydim. Biz kendi
kliniğimizde 1986 yılından beri hastalara ait tıbbi verileri bilgisayar
üzerinde tutuyoruz. Bu clipper ile yazılmış dbase desteğiyle novell netware
üzerinde çok kullanıcılı olarak  (halen de) çalışan bir program. Tıbbi
verileri formlar aracılığı ile tutuyor ve veriler aynı formlar aracılığı ile
sorgulanabiliyor. Verilerden otomatik epikriz üretiyor. Yeni formlar kullanıcı
tarafından eklenebiliyor.
Günümüzde hastane otomasyon programlarının hep gözardı ettiği elektronik hasta
kayıtları konusu yeni yeni hareketleniyor.
Sizin tam olarak neye ihtiyacınızın olduğu önemli, sadece tıbbi veri mi
tutacaksınız? Fatura, stok yönetimi, idari yönetim gibi ek ihtiyaçlarınız
olacak mı?
GNUMed sizinde gördüğünüz gibi (şimdilik) sadece tıbbi veriler ve doktorun iş
akışı ile ilgili çalışmak üzere planlanmıştır.
Ben kendi arayış dönemimde bir çok açık kaynak projeyi incelemiş ve sonunda o
dönemde OIO projesinde kara kılmıştım. Onu seçme nedenim diğerlerine göre daha
gelişmiş olması ve altında yatan mantığın ve sağladığı olanakların benim için
çok uygun olmasıydı. Bu projenin nativ debian uygulaması haline getirilmesini
önermiştim ama yürütücüsü bana katılmadı. Halen proje aktif olarak
destteklenmiyor ama isteyen bu alt yapıyı geliştirebilir ya da aynı mantığı
başka yollarla uygulayabilir. İlgilenirseniz http://www.txoutcome.org/
adresinden "download" linkini izleyip OIO 1.0.9 çalışan CD indirip
deneyebilirsiniz.
Debian-med kaynakalrına bakın, ayrıca http://www.belgeler.org/howto/medicine-
howto.html
dosyasını okuyun. Seçenekler ve değerlendirmeleri orada da
bulabilirsiniz.
Care2x projesi türkçeleştirilen ve sanırım ülkemizde bir yerde kullanılan
dikkate değer başka bir çalışmadır.
GNUMed için bir ara yerelleştirmeye başlamıştım ama yeterli zaman bulamadığım
için olmadı ve üzerinden birkaç sürüm geçti.
GNUMed projesi biraz daha olgunlaşmaya ihtiyaç gösteriyor, bu da ancak
kullanıp istekde bulunmak ve/veya katkıda bulunmak yollarıyla hızlanır. Bence
sevdiyseniz ilgilenin ve gelişimine katkıda bulunun.
İyi çalışmalar.

PS: Başka soru, görüş ve öneriler varsa lütfen dile getirin. Benim
söyleyebileğim daha fazla konu var ama diğer liste üyelerini sıkmamak için
şimdilik burada kesiyorum.

--
Zeki Çatav
http://zekicatav.tyih.gov.tr