ssh&ftp ve unrar sorunu

merhabalar
Laptopuma debian ı yeni kurdum. İnternet bağlantısı dahil hemen hemen her sorunu hallettim fakat benim için önemli 2 sorunun yanıtını bulamadım.
1) Windows üzerinden erişebilmeme rağmen debian üzerinden ssh ve ftp ile ofisimdeki bilgisayarlara ulaşamıyorum. Ftp için gftp kullanıyorum ve şu hatayı veriyor:

x.x.x.x makinasına bağlantı kurulamadı: Makinaya ağ üzerinden yol yok
Yeniden bağlantı kurmak için 30 saniye bekleniyor

konsoldan ssh ile ulaşmaya çalıştığımda ise:

ssh: connect to host x.x.x.x port 22: No route to host

şeklinde bir hata mesajı veriyor.

2) rar dosyalarını açamıyorum. unrar-free paketini sisteme yükledim ama forum sayfalarından anladığım kadarıyla bir de bunun non-free paketi varmış. bu paketi apt-get ile yüklemeyi denedim ama başaramadım.

Yardımlarınız için şimdiden teşekkürler.

cihan