Re: Reply-To mevzuu [Was: Qmailden postfixe gecis]

Merhaba,

Reply-To'nun ayarlanması (bozulması) benim için farketmez; çoğunluk bunu
istiyorsa (ki listedeki durum böyle gibi) ve kabul edileceğini bilsem kendi
elcağızımla başvuru da yaparım.  Sözüm sana değil, Debian listelerine özel
bu durumun "uyuzluk" olarak görülmesi ihtimaline (vakıasına?) binaen biraz
ayrıntılı açıklamaya çalıştım.  Sonuçta keyfe keder bir durum bu. :-)

* Murat Koç [2006-04-04 19:08:39+0300]
> headerlarda evet. Benim kmail(kontact) içinde L tuşuna basarsam listeye de
> yolluyor.
[...]

Evet sıkıntı çıkardığının farkındayım.  Tolga Korkunçkaya güzel bir ipucu
yazmıştı bir ara, denemeni öneririm:

    [http://lists.debian.org/debian-user-turkish/2005/06/msg00536.html]
    Belki bilmeyenler vardir, ben de Kmail'e alismaya calisan birisi olarak
    sonradan gordum. Kmail de debian-user-turkish@lists.debian.org
    adresinden gelen mesajlara cevap yazarken REPLY komutuna karsilik adres
    satiri sadece gonderen adresini gosteriyor. Bunu KMail ayarlarinda,
    Misc basligi altinda, Groupware Compat. & Legacy Option kismindan
    Mangle From:/To: HEaders in replies kismi isaretlenerek dogrudan TO:
    kisminda debian-user-turkish@lists.debian.org adresini gostermesi
    saglanabiliyor.

> İnsanın hergün bir sürü okurken "aa bakayım bu debian listesinden gelmiş L
> tuşuna basacaksın unutma" diye kendi kendine söylemde bulunmasına neden olan
> listmaster team'in ne hali varsa görsün :))

Ortada şöyle bir tablo (talep) var: "ne gerek var bunlara, ben R(eply)
dediğimde MUA cevap verdiğim iletinin listeden veya özelden geldiğini
anlamalı; tek tuş (R)/tıklama her zaman geçerli olmalı"  (Debian dışındaki)
liste sunucularının Reply-To'yu ayarlaması da bu isteğin gerçekleşmesine ve
_galat-ı meşhur_ halde yaygınlaşmasına neden oluyor (olmuş).  Arada bir
özel Reply-To'lardan (yani yazar tarafından eklenmiş Reply-To'lardan)
dolayı takılıyor[1]...  :-)

Peki alternatif görüş ne diyor?  "Kişiye cevap ile listeye cevap farklı iki
istek ve dolayısıyla MUA tarafında farklı tuşlar (event'ler) kullanılmalı.
Öntanımlı olarak -liste posta kutularında- L(ist-reply)'a alışın; Reply'ı
ise -özel inbox için- istisna yapın.  Ve ayrıca (Reply-To abusing'e
ithafen) bunca Reply-To, FollowUp-To, Mail-FollowUp-To, Mail-Copy-To vs
alanın bir icat nedeni var.  Reply-To'yu sunucu tarafında mangle ederek bu
alanı, icat gayesine uygun olarak, kullanabilecek kişileri bu imkandan
mahrum bırakmayalım."

> Recai şikayetim sana değil yanlış anlama ama debian team bazen böyle abuk
> subukluklar yapıyor insan da biraz serzenişte bulunmak istiyor. Şimdi ama
> onlara söyle filan deme lütfen zaten ayda yılda bir cevap verdiğim bir liste
> beni çok rahatsız etmez :))

Debian _geliştirici listelerinde_ bu eposta başlıkları hakkında dışarıdan
tuhaflık olarak yorumlanabilecek bir hassasiyet olduğu doğrudur.  Ama biraz
yakından incelenecek olursa işlerin büyük ölçüde epostalarla yönetildiği[2]
büyük bir organizasyon olduğu görülür.  (İtina sahibi) bir geliştiricinin
Reply-To alanını ayarlaması _standartlara uygun_ özel bir niyet/istek ifade
eder ve bu istek muhatabınız tarafından _dikkate alınır_[3].  Yani burada
her ne kadar "bu işin doğrusu budur, o yüzden böyle yapıyoruz" denilse de
geliştirici listelerinin lehine yapılmış _işlevsel_ bir tercih söz konusu.

[1] Doruk'un işaret ettiği durum.
    http://lists.debian.org/debian-user-turkish/2006/04/msg00041.html

[2] Debian'da hata takibi bile epostalarla yürütülüyor, bk. BTS.

[3] Hemen bulduğum bir örnek ileti:
    http://lists.debian.org/debian-ia64/2001/03/msg00015.html
    [Reply-To alanına ve yazarın girizgahdaki uyarısına dikkat buyurun]