Re: Debian server

Merhabalar,

Sunucuda

ASUSTEK EX6200TC GF6200TC 64MB/256MB TV DVI 16X

isimli ekran kartını kullanacağız demişsiniz. Eğer en ucuz sistem gibi
bir arayışınız varsa ve sunucunuzda grafik işlemleri yapmayacaksanız, bu
ekran kartını almayarak biraz tasarruf edebilirsiniz. Yeni alacağınız
bir anakartın üzerinde büyük ihtimalle tümleşik (onboard) ekran yongası
olacaktır. Eğer grafik temelli işlemler yapmayacaksanız, tümleşik ekran
yongası işinizi görecektir.

Eğer veritabanı gibi bir uygulama yapacaksanız ve verilerin değeri
varsa, veri güvenliğini artırmak (herhangi bir nedenle sabit disk
bozulması vb.) için RAID sistemi kullanmayı düşünebilirsiniz. Hatta
verileri başka bir sunucuda (bilgisayarın başına birşey gelmesi
durumunda) yedeklemeyi, ve hatta bu sunucunun fiziksel olarak başka bir
yerde bulunmasını (sunucunun bulunduğu yerin başına birşey gelmesi
durumunda) düşünebilirsiniz.

Ağ bağlantısını biraz daha net planlayabilirsiniz; çünkü bilgisayarları
bir kere alacaksınız ve duracaklar. Ancak adsl bağlantısı için her ay
para harcayacaksınız. Belki daha düşük bir bağlantı hızı ile başlayıp,
yapılacak değerlendirmeye göre bağlantıyı yükseltmeyi düşünebilirsiniz.
Yada limitli bağlantının genelde daha ucuz olduğunu göz önünde tutarak,
kullandığınız miktarı belirleyip ona göre hareket edebilirisiniz.

Sunucunun gücünü belirlemek için kaç tane bilgisayarın sunucuya
bağlanacağından çok, bağlanan bilgisayarların ne sıkılıkla işlem
yapacağını düşünmek lazım. Çünkü yerinde bir istemci sunucunun bütün
kaynaklarını yiyebilir, yada bin istemci sunucunun yarısını bile
kullanmayabilir. Demek istediğim sunucunun başarımını, sunulacak içeriğe
göre ve kullanma durumuna göre düşünülmesi gerektiği. Tabi aslında
zamanla gerektiğinde sunucu sayısı artırılarak yada sunucunun donanımı
güncellenerek de çalışılınabilir.

Kesin emin olmamakla birlikte, anakartların bu işi yaptığını
düşünüyorum. Dikkat etmek gereken bir nokta, ağ kartlarının bu özelliği
desteklediğinden emin olmak. Bildiğim kadarıyla ağ üzerinden açılış
yapmanın bir yolu da ağ kartlarının bir özelliğini (
http://netboot.sourceforge.net/cgi-bin/getdoc.cgi?doc=HOWTO.html&lang=english&source=index&title=Netboot%20HOWTO
) kullanmak.

Linux üzerindeki dosyalara ağ üzerinden ulaşmak için birkaç yol var.
Aklıma gelenler, ftp, http, nfs, samba. Sanırım sizin bahsettiğiniz win$
sistemlerdeki adres çubuğuna yazarak erişim; bu sistem Linux altında
samba projesi ile sunuluyor. Linux sisteminizde samba sunucusu/istemcisi
kullanarak bu tip bir alt yapı sağlayabilirsiniz. nfs ise yerel
makinedeki Linux dosya sisteminin parçalarını, başka bir makinedeki
Linux dosya sistemine bağlamaya yarar.

Bu işler deneme yanılma ile çözülür genelde. O yüzden ne yardım, ne şans
nede önceden düşünme yeterli olmayacaktır, size en çok sabır lazım : )

Kolay gelsin.
Can Kavaklıoğlu

Harun Hurma şöyle yazmıştı: > Geçen gün bununla ilgili bişeyler
sormuştum, ancak tam anlaşılmamış,