Re: Debian-etch CD görüntüleri üzerine birkaç soru

debian sarge 3.1r3 offical i386 dvd'leri
izmir.
diğer sürüm ve/ya dağıtımları edinebilmek için, halihazırda çalıştığım devlet hastanesinin mesai saatleri dışında ping almayan bağlantısını iso edinme çabasındakiler için kullanabilirim.

cd'lerle ben de çok çile yaşamıştım ve amd64 işlemvili bilgisayarım için ia64'ün 1. dvd'sini hazırladıktan sonra debian'dan vazgeçmeye karar vermiştim. kısacası, anlıyorum. izmir içi, elden teslim alabilir, diğerleri kargo masrafı ödeyecekler. elimdeki boş dvd-romlarım bittiğinde bir de bunun masrafını karşılaması gerekecek talepkarların.

msn şeyi: egemensoylu@hotmail.com
e-posta: egemensoylu@gmail.com

vaad...

Wed, 27 Dec 2006 02:24:08 +0200 tarihinde Necdet Ozgur <necdetozgurr@gmail.com> şöyle yazmış:

Çok teşekkür ederim ilgi gösterip sorduklarımı yetesiye doyuruculukta
yanıtladığınız için. Özellikle verdiğiniz "apt-cdrom" komutu işime çok
yaradı.

Hep CD'lere dolanmış olmamın, bir bakıma kendi kendime işimi zorlaştırmış
görünmemin nedeni şu: salt Debian'ı tümüyle edinmek için, sınırlı internet erişimimi bir aylığına en düşük hızdaki sınırsız tarifeye çevirdim. Buysa, bir CD görüntüsünü ortalama olarak ancak 7 saatte, bir DVD görüntüsünü ise yaklaşık 3.5 günde indirebileceğim demek. İşlemci ile diğer donanımların ısı sorunları yüzünden DVD'ler için 3.5 gün süreyle kesintisiz bağlantıyı göze
alamadım. Bundan önce ellerindeki Debian DVD'lerinin birer kopyasını
göndereceklerini bildiren kimselerden de temin edemedim; bu nedenle
sözümdür: 23 CD'lik seti edinince, dileyene kopyalarını göndereceğim, bu
arada andığım o iki kişiye de...

Vaadle...

Necdet

On 12/26/06, Recai Oktas <roktas@debian.org> wrote:

Merhaba,

* Necdet Ozgur [2006-12-26 01:11:25+0200]
> Linux'a ve Debian'a oldukça yeniyim. Böyleyken önemsediğim birkaç
> nedenden ötürü Debian'da karar kıldım, bu amaçla yaklaşık 10 gün önce
> "testing" sürümüne ait ilk CD görüntüsünü ilgili adresten indirip
kurdum.
> Şimdi diğer CD görüntülerini de indirmek istiyorum; bu doğrultuda
> öğrenmek ve emin olmak istediğim noktalar:

Sorularınızın büyük bir kısmına cevap olabilecek bir bilgi
vereyim.  CD-ROM
ortamı paket kurulumu yapan üst seviye araçlar (apt-get, aptitude,
dselect,
synaptic vb.) tarafından tanınan ağ, sabit disk, disket, usb bellek çubuğu
gibi kurulum ortamlarından biridir sadece.  Yani "bütünlük sağlar mı"
şeklinde biten sorularınız bağlamında, bir kurulum ortamı olarak, CD-ROM'u
özel kılan veya onu ayrıca değerlendirmemizi gerektirecek türde bir
incelik
çoğu zaman yoktur.  Resmin bütününü daha iyi kavramanız için Apt-NASIL
belgesini okumanızı öneririm:

    http://www.debian.org/doc/manuals/apt-howto/index.tr.html

Bir diğer önereceğim kaynak da Debian CD-SSS:

    http://www.debian.org/CD/faq/

[İngilizce sıkıntınız varsa bu belgenin çevirisini vakti olan bir
arkadaştan isteyebiliriz.]

> 1. bendeki "iso-cd" dosyasında, toplamda 23 CD görüntüsünün, bir bakıma > indirip kurduğum ilk CD'nin de öyle, son degiştirilme/güncellenme tarihi
> ve büyüklüğü ile şu anki CD'lerin tarihleri ve büyüklüğü farklılık
> göstermekte.  Sözgelimi 10 gün önce indirdiğim ilk CD'ye ait büyüklük
626
> MB iken, aynı CD'nin şu anki büyüklüğü 618 MB görünmekte. İkinci CD'den
> başlayarak bundan sonra indireceğim diğer tüm CD'ler, elimdeki ilk
CD'yle
> uyum gösterip yine bir bütünlük sağlar mı?

CD'lerde bulunan paketlerin bağımlılıklarına göre değişir, fakat 10 günlük
bir aralıkta ciddi bir "bütünlük" sorunu olmaması lazım.

> 2. belirli bir sürüme ait "contrib, non-free, non-us" dedikleri  resmi
> olmayan depoların, bu depolardaki CD'lerin içeriği, aynı sürümün "main"
> denilen resmi deposunun, bu depodaki CD'lerin, içeriğini DE kapsar mı?

Sözünü ettiğiniz "contrib ..." ayrımı tam olarak CD'lere ilişkin bir ayrım
değil.  Aynı CD içerisinde (teknik olarak) pekalâ main, contrib ve
non-free
olabilir (non-us Debian 3.1 öncesinde anlamlıydı).  Fakat non-free
paketler
ilkesel olarak resmi Debian CD'lerine alınmaz (bunu kontrol etmeden
yazıyorum, benim bilgimin dışında bir politika değişikliği olmuşsa ayrı).

> Yoksa bu resmi olmayan CD'ler, şu veya bu sayıda, resmi
CD'lerdekinlerden
> ayrık, paketlerden/yazılımlardan mı ibaret?

Non-free paketleri sunan bu tip resmi olmayan CD'lerin içeriği hakkında
bir
fikrim yok maalesef.  Ama bu CD'leri oluşturan kişilerin resmi CD'lerde
bulunabilecek paketleri CD'ye dahil etmeyecekleri kuvvetle muhtemel.

> 3. hep aynı sürüme ait bir CD serisinden bir ya da birkaçını "http"
> üzerinden, kalanlarını da "bit torrent" aracılığıyla indirirsem, yine
> bunlar bir bütünlük/ uyum gösterirler mi yoksa ilk CD'yi hangi ortamda
> indirdiysem (örneğin "http"), diğerlerini de aynı ortamdan mı
> indirmeliyim?

Pratikte bir sorun olmaz.  Ama bütün CD'leri, resmi Debian yansılarından
ve
tek bir yerden indirmenizde yarar var.

> 4. tek tek CD olarak değil de, toplamda 23 CD'nin içeriğindeki
> yazılımları/paketleri/programları kendimce indirgeyip, öylece indirip
> bunlardan CD görüntüleri oluşturabilir miyim? Örneğin oyunların
> içerildiği CD veya CD'leri bütünüyle indirmek veya hiç indirmemek
yerine,
> belirli, diyelim ki tek bir oyunun indireceğim CD'lerden birinin
> içeriğine alabilir, böylelikle sadece o oyunu edinebilir miyim?

Debian kurulum programını içeren, önyüklenebilir ilk CD'ye özgü zorluklar
bir yana bu mümkün, fakat bence getirisine nispetle çok fazla uğraşı
gerektirir.

> [...]
> sürücüsüne takın" türünden bir ifadeyle karşılaşmadım. Bunu kurulumun
> hangi aşamasında yapmam gerekli? Bundan başka, kinci ve sonraki CD'leri > sisteme nasıl tanıtabilir, CD numaralarıyla (böyle numaralar var mı ki?)
> kaynak listesine (sources.list) nasıl ekleyebilirim?  Nasıl olduysa
oldu,
> paket yöneticisindeki listede kurulu olsun veya olmasın tüm yazılımlar
> yeralsın diyelim, bense kurulu olmayan bir yazılımı işaretleyip
kurmasını
> isteyeyim; bana "şu (numaralı) CD gerekli, sürücüye tak" der mi?

Evet der (diye hatırlıyorum, CD-ROM'dan tam kurulum yapmayalı _çok_ uzun
zaman oldu).  CD'leri kurulum sonrasında sisteme tanıtmak için komut
satırından apt-cdrom veya etkileşimli olarak apt-setup'ı
kullanabilirsiniz.
Ayrıntılı bilgi Apt-NASIL belgesinde.

> 6. şu an hala "testing"  olan  "etch"ın yakın zamanda kararlı sürüme
> dönüşeceğini biliyorum. Eğer CD'leri "testing" halindeyken "jigdo" ile
> indirirsem, kararlı sürüme dönüştüğünde, ben de yine jigdo yardımıyla
> elimdeki CD görüntülerini, kararlı CD görüntülerine dönüştürebilir
miyim?

Evet jigdo bunu yapabiliyor.  Ayrıntılar için CD-SSS'e bakabilirsiniz.

> 7. bu son nokta Debian dışı belki ama 6-7 CD görüntüsünü, 1 DVD
> görüntüsüne dönüştürmem teknik olarak mümkün mü? Bunu yapan yazılımlar
> var mı?

Şüphesiz ki mümkün.  Yine "CD mastering" kategorisine giren bir soru bu,
deneyimi olan arkadaşlar yardımcı olabilir.  Ama benim tavsiyem basitçe
debian-cd grubunca hazırlanan DVD'yi kullanmanız olurdu.  Debian-cd
ekibinin bu amaçla kullandığı betikler olmalı (grafik ortamdan bu işi
yapmadıklarına eminim :-)), bunlar işinizi kolaylaştırabilirdi.

Sevgilerimle,