Re: Çok çok soru--amatör bir debianci için.

Merhabalar,
Sorularınıza elimden geldiğince ve bilgim dahilinde yanıtlar vermeye
çalıştım. Umarım faydalı olur.
Yanıtlar aralarda.

cagdas sozer yazmış:

> Merhaba Debian Topluluğu,
>
> Ben debian a yeni başlamış biri olarak bir kaç sorum olucak. Sorularım
> biraz saçma gelebilir ama özür dilerim kafama takıldılar gitmiyorlar:
>
> - İlk sorum unstable sürümü ile ilgili, unstable sürümü gerçekten
> söylendigi kadar(orjinal sitesinde) internet de gereksiz paket
> alışverişi yapıyor mu?Unstable sürümünde  programların son halinin
> olmasının bana bir yararı var mı? Sürümler arası geçmek çok zormudur
> nasıl geçilir? mesela unstabledan testing 'e ....

Eğer illaki bir paketin son sürümünü kullanmalıyım diye bir hastalığınız
yok ise unstable kullanmanıza gerek yok. Ben şahsen uzak duruyorum
unstable'dan. Ancak bu sadece kişisel tercihim. Unstable kullanan
insanlar da tanıyorum.
Eğer evinizde kullanacağınız ve veri kaybı çok çok önemli olmayan bir
makine ise unstable kullanabilirsiniz elbette ama testing daha makul bir
seçim de olabilir.
Son zamanlarda unstable deposundaki kde 3.4 paketi ile ilgili sorun
yaşayan insanlar duyuyoruz mesela.

Upgrade işlemi gayet kolaydır. Yani stable'dan testing'e ya da
testing'den unstable'a geçiş.
Öncelikle terfi edeceğiniz deponun adresini listenize eklersiniz. Sonra da;
apt-get update && apt-get -u dist-upgrade

Ancak tersi biraz zor ve meşekkatli olabilir.
Ve yine ancak apt-pinning yaparak melez bir sürüm üzerinde çalışmak
belki upgrade ve downgrade işlemlerini daha kolaylaştırabilir.
Serdar Aytekin Bey'in yazdığı güzel bir doküman[8] var bu konuda. Ayrıca
Serdar Bey'in sitesinde gerçekten yararlı dokümanlar mevcut.

> -Diğer sorum 2 harddiskim var.deneme amaçlı olarak küçük bir harddiske
> kurmuştum ama gerçekten debiani çok begendim ve update olsun; dosya
> uyarlamaları olsun çok fazla ayar yaptım ve bunları kaybetmek
> istemiyorum... Nasıl ayarları ve mbr yi bozmadan diğer harddiskime
> taşıyabilirim. Bunun için nasıl bir program gerekiyor?

Disk yedekleme konusunda bir çok alternatif var. Pardus[5] ekibinden
S.Çağlar Onur'un bu konuda hazırlamış olduğu güzel bir doküman[4]
mevcut. Adres aşağıda.
Ayrıca şu adresten[6] LKD seminer dokümanlarına ulaşabilirsin. Işine
yarayacak, soru ve sorunlarına derman olacak dokümanlarla dolu bir adres.

> -Sources.list lerinizden örnek verebilirmisiniz? Yurtdışı serverları
> ile ülkemizdeki serverlar arasında çok fazla ping farkı var mı? nasıl
> iyi bir sources.list' e sahip olabilirim.

Benim sources.list'im seninkini döver gibi bir durum söz konusu olmadığı
için iyi bir sources.list gibi bir kavram da söz konusu değildir. Sizin
bir pakete ihtiyacınız vardır ve bu paket çoğu zaman birden çok yansıda
yer alır. Siz de ihtiyacınız olan bu pakete hangi yansıdan daha çabuk ve
sorunsuz ulaşabileceğinizi düşünerek(varsayarak) listenize o yansının
adresini eklersiniz. Hepsi bu.

Kendi sources.list'imden bir kaç örnek vereyim.

#debian-testing
deb http://ftp.tr.debian.org/debian/ etch main contrib non-free
#deb-src http://ftp.tr.debian.org/debian/ etch main contrib non-free

#debian-testing-security
deb ftp://ftp.tr.debian.org/debian-secure-testing/ etch/security-updates
main contrib non-free
#deb-src ftp://ftp.tr.debian.org/debian-secure-testing/
etch/security-updates main contrib non-free

#debian-l10n-turkish
#deb http://l10n-turkish.alioth.debian.org/debian/ ./
#deb-src http://l10n-turkish.alioth.debian.org/debian/ ./

#pgadmin
deb ftp://ftp2.fr.postgresql.org/postgresql/pgadmin3/release/debian/
testing pgadmin

Belirttiğim gibi, liste ihtiyaçlarınıza göre şekillenecektir.

> -Mozilla ile Mozilla-Firefox bildigim kadarıyla farklı programlar. Ama
> tam emin değilim. Mozillayi silsem bunun Firefoxa bi etkisi
> olurmu,yoksa firefox Mozilla üzerinde koşan bir program mı?

Silmende hiç bir sakınca yok. (Bende yüklü değil mesela)
Firefox var iken ve Opera[7] da bedava olmuş iken kalması hata zaten. :)

apt-get remove --purge mozilla-browser

> -Acaba iptables lar la ilgili iyi bir döküman yada link söyleyebilir
> misiniz? ingilizce türkçe farketmez. Artı firewall programlarından
> tavsiye ettikleriniz nelerdir?

Şuradaki[1] iptables tutorial'ini okuyarak başlayabilirsin işe.
FireStarter[2] ve Shorewall[3] programlarını da inceleyebilirsin.

> Sorularım biraz çok olduğunu biliyorum. Ama yeni bir kullanıcı için
> normal sorulardır herhalde .. (:

süper. :)

> Yardımcı olursanız sevinirim..

Umarım faydalı olmuştur.