mono,source list ve root sorunlari

 Merhaba Debian'cilar
Ben daha önce vindozda dotnet 2003 ve whidbey yazilim uygulamalari yapiyordum ve Debian'a gectigim icin mono kullanmak istiyorum anjuta da guzel ama library ve mobil programlari zayif mono için cok guzel diyorlar ona bakacagim ve bana acil lazim.

1.apt-get install mono develop diyorum asagidaki sorun cikiyor anlasilan source listesinde paket yok mono pakatleri olan liste verebilirmisiz...
debian:~# apt-get install monodevelop
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
E: Couldn't find package monodevelop

2.Yukarida dedegim source liste apt kaynagi ekleyecem
konsoladan bu apt kaynaklarini nasil ekleme,çikarma ve uptade yapacagim
konsol kodlarýný verebilirmisiz
etc/apt/source.list diyorum böyle bir dizin yok diyor

3.Roottan nasil kurtulabilirim kurulurken serdar kullanicida olusturdum ama konsol hep root
su komutu veriyorum yada serdar kullanicisina nasil gecebilirim...

Tesekkürler...