Re: Windows Vista ve Debian gelecekte ne olacak?

	Merhaba...
Cts, 2005-07-30 tarihinde 00:51 +0300 saatinde, Ahmet Kurukose yazdı:

> aradigimda windowsta daha hizli buluyorum ben kullaniciyim arkadas"
> diyorlar. bu konularda onlara yeterli cevaplari veremedigimi dusunuyorum
> acikcasi. detayli bir belge  turkceye cevirmek istiyorum referans
> verebilecek veya bunu cevir diyecek olursa hay hay:)

	Daha önce özgür beyin belirttiği görüşlere kesinlikle katıldığımı
belirtmek isterim.
Şimdi gelelim meseleye: bir GNU/Linux (ki bunda debian ele alalım)
yapılandırması ve yönetimi ne yazıkki microsft windows ürün ailensindeki
kadar hızlı olamamaktadır bunun en büyük nedeni ise microsoft ' un tüm
sistemi nerede ise tek başına tasarlaması uygulamaların bir biri ile
iletişimi/etkileşimini en hızlı ( güvenli demiyorum dikkatinizi çekerim)
yapacak şekilde tasarlıyor olması bu biraz daha fazla iş yükü getirsede
bir dns kaydı eklemek için ( görsel araçlarla tıklayarak) dosya
editlemekten çok daha hızlı/kolay işini görüyor kimi insanlar. Bununda
nedenlerinden biri tembellik öğrenme azminin olmaması. (kimileride unix'
te dosya editleyerek elbette) ama sorun şu ki linux üzerinde tüm
araçların bir biri ile entegrasyonu şu sıralar büyük ve tamamı ile özgür
olmayan dağıtımlarda  (SuSe gibi) ve şu andada çok iyi değiller ancak
yaklaşıyorlar. Yakın gelecekte (2/3 yıl sonra) bu dağıtımlar işlerini
(sistemlerindeki her aracı çok iyi entegre etmeyi tamamı ile başardıktan
sonra) iyice büyütecek ve bunun bir takım olumlu/olumsuz yönlerini
göreceğiz hep beraber.

Şu anda kim daha hızlı yapılandırılıyor yarışı gereksiz gibi görünüyor.
( tüm yapılandırma seçeneklerini göz önüne alırsanız)

Son kullanıcı gözü ile bakarsak:

Linux bir garip dünya. Konsol var, terminal var şu var bu var ssh var,
sonuç korku tedirginlik ve sanki hayatında ilk defa bilgisayar
kullanıyormuşçasına hissettikleri heyecan. (hikaye 1.)  Şunu kabul
edelimki kimse bilmediği yerde ( maceracı ruhlar hariç) evindeki kadar
rahat edemez. Son kullanıcı için tamamen bu böyle bence. Sadece gui vs.
de bitmiyor olay aradığını ne kadar hızlı bulduğuyla ilgili değil
aradığı şeyi nerede aramasını bilmekle ilgili yoksa locate ile ararsınız
ve güncel bir db niz varsa microsoft windows un arama sından çok daha
iyi ve hızlı sonuçlar elde edersiniz. Yada apt-get install hedehödö de
debconf un size neyi sorduğunu anlamadığınızda (örneğin xserver-xfree86
daki busid) ve ilk defa kuruyor/kullanıyor' sanız şimdi ne yapacam acaba
diye felli fellik dolanırsınız. ( kendimden biliyorum :) ) yada network
e takıp yaws nete çıkmıyorki napacaz şimdi, peki gateway ne? nasıl
tanımlanır? (ilk linux kurulumundaki sorularım ) sorularını ilk defa
sormak zorunda kalırsanız. Benim için bir sorun yok çünkü ben bunları
büyük bir zevkle yapıyorum çünkü aynı zamanda öğreniyorum ama bir
windows kullanıcısı için öğrenmek oldukça zor oluyor sene ortasında okul
değiştirmek gibi bişi. arkadaşlarınız öğretmenleriniz hatta komşularınız
bile değişiyor. Alışkanlıkları değiştirmek zordur ve çoğu kişi sevdiğini
alıştığı için sever.

Tüm bunların sonunda benim fikrim: ms windows kullananlar ms kullanmaya
devam edecekler ama elbetteki Ms firması her sene yeni kazançlar
bulurken ( şimdi ilk okulda okuyanlar mesela) bir kısmı yaws sıkıldım
yokmu başka bişi diyip linux'a / Unix'e geçecekler ( şimdi lisede
okuyanlar mesela elbetteki hepsi değil)

( işin içine GNU felsefesini sokmayın çünkü ev kullanıcısı yada sekreter
jale hanım işin o kısmında değil )

hikaye 1:
	Bir hatun kişi olan akrabama acaba bir hatunun gözünden linux nasıl
görünüyor diye merak edip 15 günlük denemesi için kurduğum mdk
dağıtımından sonraki sorulardan bir kaç demet (kendisi 2000 yada 1999
dan beri bilgisayar kullanıcısı ve o zaman dan beri sadece windows
ürünlerini kullanmış biri yani güzel bir denek'ti benim için) :

arkadaşım bir şey yolladı msn den kaydet dedim nereye kaydetti?
( istemci gaim)
arkadaşım bana bir *.exe yolladı bunu nasıl çalıştıracaz?
e-mail ile gelen zipleri nasıl açacaz? (email ile gelen zip'i web
arabiriminden download etmiş ama üzerine çift tıklamak aklına gelmemiş
( ark/file-roller kurulu idi) )
bunda winamp yokmu? (xmms açılır bu var aynısı ama adı xmms denir: karşı
taraf neden diye sorar)
CD' taktım ama bişi çıkmadı? bozukmu bu cd şimdi? ( bir tanıtım CD
si )
15 günün sonunda : hadi 98 kur şuna. ( lisanslı tek windows CD si oda)

	Saygılar && İyi Çalışmalar
	Timu EREN (a.k.a selam)