Re: debian ve dizüstü

Merhabalar,

Ben uzun zamandır (iki sene kadar) (artık emektar bile diyebiliriz
kendisine) Compaq Evo n1020v kullanıyorum.

Hangi markalara güvenmeli, bir sürü dizüstü bilgisayarım olmadı (bu da
umarım sonuncusu olur), bu yüzden bu soruya iyi bir cevap veremem. Ancak
internette bu konu ile ilgili bir sürü araştırma, karşılaştırmalar
bulmak zor olmasa gerek.

Benim önerim şu olacak, bir bilgisayar alırken, ne kadar iyi bilgisayar
alabilirim diye değil de, en uygun bilgisayarı nasıl alırım diye
düşünmek lazım. Mesela sizin dediğiniz, linux kullanıp, program
yazacağım demeniz güzel birşey. Şimdi ben aşşa yukarı bu dediklerinizi
yapıyorum bilgisayarımda (dizüstü). Fazla bir sorun yok diyebilirim
(delirten ekran yongası -kart değil "chip" çünkü kendisi- sürücüleri
dışında, ati marka ve ati nin sürücü yazmadığı modellerden olduğu için
linux sürücüleri YOK gibi birşey) .

Ben olsam Centrino'dan uzak dururum. Çünkü Centrino' nun en büyük olayı,
performanstan çok az enerji (pil) harcaması. Ancak ben şuana kadar
gerçekten dizüstü bilgisayar ihtiyacı olan birisi görmedim. Neden
diyceksiniz, çünkü dizüstü bilgisayarı gerçekten kullanmak için,
"dizüstü"nde kullanmak lazım. Yani pil ömrünün önemli olduğu şartlarda,
ne biliyim seyehatta, şurda burda kullanmak lazım. Benim gibi masaya
koyup (pili aletin dışında, masada durarak) kullanılacaksa, dizüstüne
para harcamanın pek mantığını göremiyorum. (benim durumumda ailem
tarafından yurt dışında bulunacağım için alınmıştı) Bu yüzden tavsiyem,
1 dizüstünü gerekmedikçe düşünmemek lazım, 2 illa dizüstü de olcaksa,
eğer 1-2 saat pil ömrü yeterliyse, Centrino'dan uzak durmak lazım.

Galiba, doğru düzgün bir odada oturup normal bilgisayar kullanamadığım
için biraz agresif oluyorum bu konuda : ) Ancak demek istediklerim
anlaşıldı herelde. Olmadıysa açıklayabilirim.

İlla dizüstü durumu için birkaç not daha.

Debian'ı kurayım herşey olsun, olmaz ya : ) Debian'ı kurup, bir sürü
sorunla boğuşup öğrenmek lazım herşeyi. Yani demek istediğim, sistemi
Debian'a uydurmak değil de, Debian'ı sisteme uydurmak daha iyi olur
herelde. Hem şöyle bir, şu şu modele Debian yükleme diye bir yazı da
yazarsınız oh ne güzel : )

Bu arada programlama için kullanacaksanız, gerçekten yüksek performanslı
bir bilgisayara gerek yok. Program yazarken en çok zaman %0 işlemci
harcanan yazma aşamasında geçiyor : ) Yani gerçekten programlama (çok
acayip programlar yoksa ortada) fazla işlemci gücü isteyen bir konu
olmasa gerek, en azından başlangıç seviyesin (yani benim , bizim (?)
seviyemizde). Diğer yandan bir P4 2.4 dediğimizde ne dediğimizi de
unutmamak lazım, saniyede 2.4 milyon !!! işleeem !!! : ) Daha ne olsun
yani : )

Ha şu lazım yanlız, 256 Ram le gelmişti bu bilgisayar, bir 512 daha
ekledim 6 ay sonra gibi; çünkü 256 Ram gerçekten olmayacak bir durum, en
az 512 olmalı.

Dizüstü konusunda garanti önemli bir konu. Masaüstü bilgisayar
oluştururken, parçaların garantisinin önemli olduğu gibi (mesela garanti
sebebiyle, tek 5 yıl garanti veren, Seagate sabit sürücüleri seçmek
gibi), en uzun zamanlı garantiyi vereni seçmek iyi olabilir. Çünkü
genelde dizüstü donanımında bir sorun olduğu zaman yetkili servise
gitmeniz gerekiyor. Çünkü dizüstü bilgisayarda olabileceği gibi, "noluyo
lan burda!" ( (c) cem yılmaz : ) )  diyerek kasayı açamıyorsunuz.
Denemiştim, kasayı açmak bile bir meziyet gerektiriyor... O yüzden abd'
den gelme gibi bir durum varsa, uluslararası (Türkiye'de) garanti şartı
aranabilir.

Compaq da ne ola ki diyecekler için not, HP, Compaq'ı satın aldı,
sanırım bu benim kullandığım model son Compaq markasıyla çıkanlardan.

Son notlar,
Dizüstü bilgisayarlara (gerekmedikçe) HAYIR! çünkü,
İçini açıp X' i yenileyemezsiniz.
Bozulduğu zaman en ufak tamirde bile, serviseee...
Bir de pahalı.

X = İşlemci
    Anakart
    Güç kaynağı